فارس - رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، در دومین حضور خود در نشست شورای بورس نسبت به تغییر ناگهانی روند محاسبه نماگرهای اقتصادی کشور انتقاد کرده است.

محمد نهاوندیان در این نشست، اقدام بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد تغییر ناگهانی روش محاسبه شاخص تورم و شاخص کل بورس تهران را زیر سوال برده و این اقدام را مغایر با کارکرد اصلی نماگرها در اعلام واقعیت‌های اقتصادی کشور اعلام کرده است. درپی اعمال تغییراتی که چندی پیش در نحوه محاسبه شاخص کل بورس تهران (تپیکس) صورت گرفت و اعتراض‌هایی را در بازار سرمایه به دنبال داشت، به پیشنهاد رییس اتاق ایران، موضوع در نشست شورای بورس مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. براساس اطلاعاتی که از این نشست به دست آمده است، محمد نهاوندیان ضمن انتقاد از تغییر ناگهانی نحوه محاسبه شاخص کل بورس تهران، نسبت به تغییر ترکیب کالاهای سبد مصرفی خانواده که مورد استفاده در بررسی شاخص تورم است نیز انتقاد کرده است.

رییس اتاق ایران در نشست شورای بورس با اشاره به این موضوع که تغییر روش محاسبه شاخص‌های اقتصادی، اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند، به این دلیل که نحوه محاسبه شاخص تورم بدون طرح موضوع در شورای پول و اعتبار، تغییر کرده است، از رییس کل بانک مرکزی انتقاد کرد.

محمد نهاوندیان همچنین اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار، در تغییر روش محاسبه شاخص کل بورس را مورد انتقاد قرار داده و بر ضرورت مطالعه این گونه تغییرات در شورای بورس تاکید کرده است.

چندی پیش سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براین که محاسبه شاخص کل بورس به دلیل محاسبه مضاعف سهام شرکت‌های هلدینگ و اعمال نشدن ضریب سهام شناور آزاد، معیوب است، بدون اطلاع به بازار، رویه ۱۷ ساله محاسبه شاخص‌ها را تغییر داد. این تغییر ناگهانی که بدون کسب مجوز از شورای بورس صورت گرفت، انتقادهایی را در پی داشت. شورای بورس در نشست دو هفته قبل خود برای بازگرداندن بازار سهام به حالت عادی، مصوبه‌ای در سه بند را به سازمان بورس ابلاغ کرد.

براساس این مصوبه، شاخص بورس تهران باید به حالت قبل بازگردد. براساس بند دوم این مصوبه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید دوباره در محاسبه شاخص گنجانده شود و براساس بند سوم این مصوبه، سازمان بورس و اوراق بهادار از زمان ابلاغ مصوبه، باید هرگونه تغییر در سیاست‌گذاری محاسبه شاخص را در شورای بورس مطرح و مجوزهای لازم را اخذ کند. در پی ابلاغ این مصوبه، سازمان بورس و اوراق بهادار، برای محاسبه شاخص کل بورس تهران از روش قدیمی ‌و مورد اعتماد بازار استفاده کرد.