گــروه بــورس - عــضو هیات‌مدیره بورس شرکت بورس، نبود اطلاع‌رسانی مطلوب در خصوص ظرفیت‌های بازار سرمایه، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سودآوری شرکت‌های ایرانی را از چالش‌های پیش روی بورس ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بورس، علی حسینی یادآور شد: با توجه به این موارد باید گفت، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت‌های بورسی با توجه به اهداف سازمان بورس و اوراق‌بهادار کافی نیست. حسینی، تحولات اقتصادی را از دیگر چالش‌های پیش روی بورس برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اعلام کرد و گفت: تحولات اقتصادی برای سرمایه‌گذاران خارجی از اهمیت بسیاری برخوردار است، این امر تاثیر بسزایی در ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران دارد.

وی به عزم جدی دولت و ارکان بازار سرمایه برای فراهم کردن شرایط مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در کشور اشاره کرد و افزود: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران باشیم.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد موانع ایجاد گسترش همکاری‌های بورس تهران با سایر بورس‌های بین‌المللی اظهار داشت: در حال حاضر بورس تهران، عضو فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار (WFE) و فدراسیون‌های آسیایی است به طوری که کارشناسان این بورس در کمیته‌های مختلف این بورس‌ها فعالیت دارند. وی فعالیت نمایندگان ایران در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار و آسیا را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه‌های جدیدی را برای توسعه فعالیت‌های بورس تهران با سایر بورس‌ها آغاز کرده است که می‌توان به فراهم کردن زمینه‌های کافی برای شرکت‌های ایرانی در بورس‌های بین‌المللی اشاره کرد.

دکتر حسینی با بیان اینکه کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار مطالعاتی را در مورد نحوه ورود شرکت‌های ایرانی در بورس‌های ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز کرده‌اند، افزود: بدون شک با حضور شرکت‌های ایرانی در این بورس‌ها، بازار سرمایه و شرکت‌های ایرانی بیشتر به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی خواهند شد.

وی مهم‌ترین چالش پیش روی در تحقق این امر را فعالیت محدود موسسات حسابرسی و کارگزاران در عرصه‌های بین‌المللی اعلام کرد و گفت: این دو نهاد، واسطه‌های مهمی در ارتباطات بین‌المللی هستند که با تقویت آنها می‌توان به ورود شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی امیدوار بود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بورس، ظرفیت‌های لازم را برای ورود شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی دارد، اظهار داشت: خوشبختانه قانون و مقررات کافی برای عرضه سازمان خصوصی‌سازی وجود دارد.

وی ظرفیت بورس از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افرازی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: عرضه سهام فولاد خوزستان در کمتر از دو دقیقه نشان داد که ظرفیت‌های فنی بورس در حد قابل قبولی است.

وی خاطر نشان کرد: تجربه عرضه موفق چهار شرکت بزرگ دولتی نمایانگر این مطلب است که تقاضا نیز در بازار سرمایه وجود دارد.

وی اظهار داشت: شواهد نشان می‌دهد که بورس از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کافی برای پیشبرد اهداف خصوصی‌سازی برخوردار است به طوری ‌که مشکلی در این خصوص وجود ندارد.