فارس- بر اساس لایحه اصل ۴۴، ۴۰درصد سهام شرکت‌های دولتی با تخفیف ۵۰ و ۳۰درصدی به عنوان سهام عدالت به شش دهک درآمدی واگذار می‌شود.

براساس ماده ۳۵ لایحه اصل ۴۴ مصوب کمیسیون ویژه مجلس در اجرای سیاست‌ گسترش مالکیت عمومی به ‌منظور تامین عدالت اجتماعی، دولت مجاز است تا ۴۰درصد مجموع ارزش سهام بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه ۲ ماده ۲ این قانون را با ضوابط ذیل به اتباع ایرانی مقیم داخل کشور واگذار کند: الف) در مورد دو دهک پایین درآمدی با اولویت روستانشینان، ۵۰درصد تخفیف در قیمت سهام واگذاری با دوره تقسیط ۱۰ ساله.

ب) در مورد چهار دهک بعدی تا ۳۰درصد تخفیف با تقسیط تا ۱۰ سال حسب مورد داده خواهد شد. مبنای قیمت‌گذاری، قیمت فروش نقدی سهام در بورس خواهد بود. تخفیف‌های مذکور در بند الف و ب این ماده به حساب کمک‌های بلاعوض به اقشار کم درآمد منظور می‌شود. وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری وزارت رفاه و تامین اجتماعی و سایر نهادهای ذیربط حداکثر ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون، افراد مشمول این ماده را با سازوکارهای عملی و دقیق شناسایی و شرایط واگذاری سهام به مشمولان را فراهم نماید.

معافیت مالیاتی نقل و انتقال سهام

بر اساس ماده ۳۷ لایحه اصل ۴۴، سازمان خصوصی‌سازی، موظف است سهام موضوع ماده ۳۵ از هر بنگاه قابل واگذاری را مستقیما بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تقسیم کند. سهم هر یک از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی متناسب با تعداد اعضای تعاونی‌های شهرستانی هر استان تعیین خواهد شد.

نقل و انتقال سهام از سازمان خصوصی‌سازی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از مالیات معاف است. افزایش سرمایه در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ناشی از دریافت سهام از سازمان خصوصی‌سازی، همچنین افزایش سرمایه در شرکت‌های تعاونی شهرستانی ناشی از افزایش دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مربوط از این محل، از مالیات معاف است.