تالار معاملات بورس کشاورزی طی روز دوشنبه 22 مرداد ماه، شاهد عرضه 5هزار و 80تن کالا در سه رینگ معاملاتی ذرت، کنجاله و جو دامی بود.
به گزارش روابط عمومی بورس کالای کشاورزی در این روز، یک‌هزار و ۴۳۵تن کالا شامل ۲۷۰تن ذرت، یک‌هزار تن جو دامی و ۱۶۵تن کنجاله، به ارزش ۳میلیارد و ۴۹۲میلیون و ۵۰۰هزار ریال در تالار طلایی معامله شد.
کارگزاران بورس کالای کشاورزی در رینگ جو، یک هزار تن جو دامی گلستان به صورت نقد عرضه کردند که کل آن، به ارزش 2میلیارد و 300میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. هر کیلو جو دامی گلستان تحویل 30 مرداد ماه به قیمت 2300ریال داد و ستد شد.

گروه کنجاله طی روز مذکور شاهد عرضه ۳هزار و ۷۸۰تن کنجاله سویای برزیل بود. در این گروه، ۱۶۵تن کنجاله، به ارزش ۵۴۴میلیون و ۵۰۰هزار ریال خریداری شد. هر کیلو کنجاله سویا پلیت برزیل با صد ریال افزایش نسبت به روز قبل، به قیمت ۳۳۰۰ریال معامله شد.
در گروه ذرت، 300تن ذرت برزیل عرضه شد که 270تن آن به قیمت هر کیلو 2400ریال و جمعا به ارزش 648میلیون ریال به فروش رفت.
معامله ۳۸۸تن کالا در تالار بورس کالای کشاورزی استان گلستان
۳۳۸تن کالا به ارزش بیش از یک‌میلیارد و ۱۲۸میلیون ریال طی هفته گذشته در این تالار داد و ستد شد.
علی احسانی، مدیر تالار بورس کالای کشاورزی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، معامله این میزان کالا را، شامل ۱۹۱تن ذرت دانه‌ای، ۱۶۷تن کنجاله سویا (پلیت)، ۲۰تن گندم دامی و ۱۰تن کنجاله کلزا ذکر کرد.
در هفته ماقبل، ۹۰۲تن کالای کشاورزی به ارزش دو میلیارد و ۳۶۸میلیون ریال در این تالار، داد و ستد شد.
تالار بورس کالای کشاورزی استان گلستان تنها تالاری است که در سطح استانهای کشور، فعالیت خود را از ۱۵آذر ماه ۸۵در گرگان آغاز کرده است.
از ۲۰کارگزار تالار بورس کالای کشاورزی کشور در تهران، پنج کارگزار شامل کارگزاری‌های بانک کشاورزی، خوشه‌چین، صباجهاد، توسعه کشاورزی و سینا، در تالار بورس استان گلستان نقش دارند.
تولید بیش از هفت‌هزار تن دانه روغنی کلزا در لرستان
با پایان فصل برداشت دانه روغنی کلزا هفت‌هزار و ۲۰۰تن محصول در این استان تولید شد.
«عظیم دادگر» مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این میزان تولید کلزا در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی گذشته بیش از ۶۰۰تن بیشتر بوده است.
وی با بیان اینکه به همین میزان دانه روغنی کلزا از کشاورزان لرستانی خریداری شده، قیمت خرید به ازای هر کیلوگرم را سه‌هزار و ۷۰۰ریال ذکر کرد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان سطح زیر کشت کلزا در این استان را هشت‌هزار و ۱۷۷هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: متوسط تولید این محصول به ازای هر هکتار اراضی آبی یک‌هزار و ۸۰۰کیلوگرم و اراضی دیم ۶۵۰ کیلوگرم بوده است.
دادگر یادآور شد: عمده سطح زیر کشت این محصول در شهرستان‌های خرم‌آباد، سلسله و دورود است.
در استان لرستان ۸۰۰هزار هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد.
خرید دانه روغنی کلزا در خوزستان یک‌هزار و ۶۰۰تن افزایش یافت
در سال زراعی جاری یک‌هزارو ۶۰۰تن محصول دانه روغنی کلزا بیشتر از سال زراعی گذشته در خوزستان خریداری شد.
«محمد مهدی محمودی» معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی خوزستان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سال زراعی گذشته چهار‌هزار و ۷۰۰تن محصول توسط سازمان تعاون روستایی خوزستان خریداری شده بود.
وی دلیل اصلی این امر را افزایش سطح زیر کشت کلزا و اجرای طرح خرید توافقی محصول عنوان کرد و گفت: در سال زراعی جاری ۵۰۰تن از این محصول در خوزستان به صورت توافقی و بقیه به صورت تضمینی خریداری شد.
محمودی گفت: در سال زراعی جاری سازمان تعاون روستایی خوزستان در بیشتر شهرستانهای استان مراکز خرید خود را فعال کرده بود. وی قیمت خرید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری را هر کیلوگرم ۳۷۰۰ ریال اعلام کرد که نسبت به سال پیش از آن هیچ تغییری نداشت.
کار برداشت و خرید دانه روغنی کلزا در خوزستان از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده بود و محصول خریداری شده از کشاورزان استان به دلیل نبود کارخانه روغنی کشی در خوزستان به کارخانه‌های روغن‌کشی استان‌های مجاور منتقل شد. در ۱۰شهرستان خوزستان دانه روغنی کلزا کشت می‌شود که شهرستانهای ایذه، بهبهان و شوش بیشترین سطح زیرکشت و برداشت محصول را به خود اختصاص داده‌اند.
سطح زیر کشت کلزا در خوزستان ده‌هزار هکتار است و این استان چهارمین استان کشور از لحاظ سطح زیر کشت و برداشت دانه روغنی کلزا می‌باشد.