ورود سکه به بورس کالا در انتظار تصمیم مجلس

گروه بورس فلزات - زهرا مسافر: طرح جدید برای جهت دهی و ورود طلا و سکه در بورس کالا منتظر حذف قانون تجمیع عوارض از سوی مجلس شورای اسلامی است. معاون اتحادیه طلا و جواهر با بیان مطلب فوق گفت: از آنجایی که حذف تجمیع عوارض برای دولت بار مالی به دنبال دارد لذا در مورد این امر باید مراجع قانون‌گذاری تصمیم‌گیری کنند.

محمد کشتی آرای با اشاره به این که وجود قانون تجمیع عوارض ۴درصدی تاکنون مانع عرضه طلا در بورس شده است، افزود: با چنین عوارضی قیمت عرضه ما ۴درصد گران‌تر از قیمت‌های جهانی خواهد بود.

وی خواستار حذف تجمیع عوارض ۴درصدی از طلا شد و تصریح کرد: چنانچه این تجمیع به صفر تا یک‌درصد کاهش یابد دیگر مانعی برای عرضه طلا از طریق بورس وجودنخواهد داشت.

کشتی آرای خاطر نشان کرد: در صورت حذف تجمیع عوارض ۴درصدی از طلا قیمت‌های داخلی با قیمت‌های جهانی هماهنگ خواهد شد.

وی گفت: در صورت تصمیم مجلس مبنی بر حذف تجمیع یاد شده، طرح جدید برای جهت‌دهی و ورود طلا و سکه در بورس کالا اجرایی خواهد شد.

به گفته معاون طلا و جواهر در صورت اجرایی شدن طرح یاد شده، بخش معاملات بازار سبزه‌میدان به رینگ مبادلاتی بورس منتقل خواهد شد به گونه‌ای که این بازار روز به روز گسترش یابد.

وی افزود: با اجرایی شدن طرح جدید انتقال معاملات طلا و جواهر به تالار بورس به طور اتوماتیک شرکت‌های تولیدکننده داخلی طلا از جمله معادن در حال استخراج تولیداتشان را در بورس عرضه می‌کنند و معاملات شفاف و واقعی خواهد شد.

کشتی‌آرای در‌خصوص اینکه طرح مذکور قرار بود از خرداد ماه جاری اجرایی شود، تصریح کرد، اما چون منتظر تصمیم مجلس مبنی بر حذف تجمع عوارض ۴درصدی هستیم اجرایی شدن این طرح با تاخیر مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون آمار دقیقی از میزان مصرف و تولید طلا در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون معاملات به‌صورت پراکنده صورت می‌گیرد اما با جهت‌دهی معاملات طلا و سکه به بورس علاوه بر شفاف شدن معاملات، می‌توان به آمار دقیق دست یافت.