خبرگزاری فارس- کمیسیون ماده یک تعرفه صفر برای واردات ورق‌های فولادی گرم را تصویب کرد. امیر حسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل اظهار داشت: ورق گرم فولادی از اسفند ماه سال ۸۵ تاکنون هر کیلو ۱۸۵ تومان افزایش قیمت داشته است و در بازار نیز ورق‌های گرم فولادی به خصوص ورق‌های نازک نایاب است.

وی گفت: بر این اساس ما به عنوان مصرف‌کنندگان پیشنهاد کردیم که دولت برای واردات تسهیلاتی در نظر بگیرد.

کاوه خاطر نشان کرد: در جلسات متعددی که برگزار شد، تنها راه تعادل بخشی به بازار واردات با تعرفه صفر عنوان شد چرا که تولیدکنندگان داخلی توان پاسخگویی به نیاز بازار را ندارند.

وی افزود: تنها مخالف این امر وزارت صنایع بود که خوشبختانه این وزارتخانه مکاتباتی را با تولید‌کنندگان داخلی از جمله مجتمع فولاد مبارکه انجام داد، آنها نیز اعلام کردند توان پاسخگویی به نیازهای داخلی را ندارند و حتی مدیر عامل فولاد مبارکه کتبا نوشت که با صفر شدن تعرفه موافق است.

دبیر سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل تصریح کرد: واردات ورق‌های فولادی گرم با تعرفه صفر در کمیسیون‌های کارشناسی و ماده یک تصویب شده است و برای ابلاغ باید مراحل قانون در دولت طی کند. کاوه تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های ذیربط موافقت خود را با کاهش تعرفه واردات به صفر اعلام کرده‌اند. وی یادآور شد: بازار هم اکنون با کمبود ورق فولادی روبه‌رو است و مسوولان قبل از ایجاد بحران باید به فکر رفع نارسایی باشند. خبرگزاری فارس خاطر نشان می‌کند: عوارض واردات ورق فولادی ۶درصد است و با احتساب حقوق ورودی ۴‌درصد که تمامی کالاهای وارداتی باید بپردازند، به ده‌درصد می‌رسد.

در صورت تصویب به کمیسیون ماده یک توسط دولت تنها پرداخت ۴درصد برای واردات ورق‌های فولادی گرم الزامی خواهد بود.