معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی گفت: از زمان شروع فصل برداشت گندم تاکنون ۹میلیون و ۲۰۰هزار تن گندم مازاد برنیاز از گندم کاران کشور خریداری شده است. محمدرضا جهانسوز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: شهرستان پارس‌آباد در تامین بذور مختلف به ویژه بذر هیبرید ذرت برای کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه این شهرستان حدود ۸۵درصد بذر ذرت مورد‌نیاز کشور را تامین می‌کند، گفت: در‌صدد بررسی پروژه و تدوین برنامه‌هایی هستیم که این شهرستان بتواند بیش از گذشته در زمینه تولید علمی ذرت پیشتازی خود را در سطح ملی حفظ کرده و پاسخگوی نیاز بذری کشور باشد.

وی افزود: به منظور گسترش صنعت تولید بذر در استان اردبیل با لحاظ کردن توان و نقش بخش غیردولتی طرح مهمی را در دست بررسی و مطالعه داریم که در صورت عملیاتی شدن میزان تولیدات بذور هیبرید ذرت در این منطقه به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

وی به پتانسیل و قابلیت‌های کشاورزی منحصر به فرد این منطقه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۳هزار تن بذر ذرت در کشور تولید شد که سهم پارس‌آباد مغان از این مقدار ۱۲هزار تن بود.

جهانسوز، سطح زیرکشت ذرت بذری در سال زراعی جاری را ۵هزار هکتار ذکر کرد و افزود: از این میزان ۴هزار و ۵۰۰هکتار در این منطقه کشت شده است.

وی طرح تولید سیب‌زمینی در پارس آباد مغان را از طرح‌های مهم اعلام کرد و گفت: با بررسی‌های بهتر علمی و تحقیقاتی می‌توان گام بلندی در ورود این منطقه به عرصه تولید سیب‌زمینی برداشت.

وی فعالیت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در معرفی ارقام پر‌محصول و ارائه اطلاعات در خصوص آخرین یافته‌های تحقیقاتی به زارعان را مثبت ارزیابی کرد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی به پروژه‌ها و برنامه‌های مهم زراعی دولت در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: با استفاده بهینه از آب‌های سطحی استان و پایاب سدهای در دست احداث تولید انواع محصولات زراعی در این استان به مقدار چشمگیری افزایش می‌یابد.