گروه بورس- بازار نسبت به قیمت فولاد خوزستان چه مظنه‌ای دارد؟ براساس این گزارش‌ هادی بیدختی، مدیر سابق نظارت بر بازار ضمن اشاره به تاثیر فضای بازار و شرکت‌ها در نحوه قیمت‌گذاری به فارس گفت:‌ انتظار بر این است که وضعیت و اطلاعات گذشته و حال و آینده شرکت به طور واقعی بررسی شود و گزارش حسابرسی و بندهای مشروط و نحوه رفع آنها به همراه روند پیش‌بینی سهام مطالعه شود تا تصمیمی منطقی اتخاذ شود. وی افزود: علاوه بر این موارد، باید فضای عمومی و روز بازار هم مدنظر قرار گیرد که با توجه به رونق نسبی بازار این نگرانی وجود دارد که قیمت‌گذاری سهام فولاد خوزستان متورم و فراتر از واقعیت‌ها باشد. بیدختی تصریح کرد: باتوجه به عدم شناخت کافی و کامل از فولاد خوزستان و ریسک بالای آن بهتر است قیمت‌گذاری سهام آن از ارزش ذاتی کمتر باشد تا بعد از چکش‌کاری اطلاعات شرکت، قیمت‌های واقعی محقق شود. مشاور سابق سازمان بورس به سهامداران توصیه کرد: باید با بررسی اطلاعات شرکت و پرهیز از احساسات و تحت‌تاثیر قرار گرفتن جو روانی مثبت یا منفی تصمیم گرفت. بیدختی یادآور شد: در یک تقسیم‌بندی فعالان بازار به سه گروه متهور، منطقی و محافظه کار تقسیم می‌شوند که در برابر افراط و تفریط دو گروه اول باید به طور منطقی در بازار سهام حضور داشت. این کارگزار بورس در پاسخ به این سوال که با این اوصاف، محدوده قیمت منطقی سهام فولاد خوزستان به چه میزان می‌تواند باشد، گفت: چنانچه قیمت سهام این شرکت بین ۲۵۰ تا ۳۰۰تومان باشد معقول است. اما باتوجه به وجود جو روانی فردا قیمت‌گذاری این سهم بالاتر از رقم واقعی خواهد بود که می‌تواند نگران‌کننده باشد.

از سهام فولاد هم استقبال خواهد شد

محمدعلی شهیدی کاویانی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این رابطه گفت: متاسفانه به غلط نسبت قیمت به درآمد (P/E) سهام شرکت‌های صنعت فلزات افزایش یافته و به جای ۳/۶ مرتبه در شرایط عادی، این انتظار کاذب وجود دارد که باتوجه به تعدیل سود، این نسبت به ۷ تا ۸ مرتبه برسد. وی افزود: این اتفاق به دلیل اشتهای بازار و ورود پول‌های جدید به بازار است که موجب افزایش قیمت‌ها شده است. شهیدی کاویانی در رابطه با فولاد خوزستان گفت: باتوجه به نوع محصولات تولیدی و بودجه اعلامی از یک طرف و قیمت فلزات و استراتژیک بودن آن، سهام این شرکت نیز با استقبال مواجه خواهد شد. وی ادامه داد: محدوده قیمتی معقول سهام فولاد خوزستان ۳۰۰ تا ۳۱۵تومان است اما احتمالا قیمت این سهم در محدوده بالاتری نرخ‌گذاری خواهد شد.

تغییر نظر بازار به P/E

حمید میرمعینی مدیر سرمایه‌گذاری یکی از شرکت‌ها نیز گفت: باتوجه به جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد کشور و برنامه تولید ۵۰‌میلیون تن تا سال ۱۴۱۰ انتظار رشد این صنعت وجود دارد. وی ادامه داد: از سویی دیگر با بهبود نسبی بازار و تجربه سهام ملی مس و فولاد مبارکه، نظر بازار از P/E حدود ۵مرتبه که مربوط به گذشته بود تغییر کرده و به ۵/۷ تا ۸ مرتبه رسیده است. میرمعینی در رابطه با محدوده قیمت منطقی سهام «فخوز» گفت:‌ اگر قیمت سهام این شرکت بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ باشد، معقول است.

اما بعید به نظر می‌رسد فردا چنین ارقامی به ثبت برسد و باتوجه به فشار تقاضا و رونق نسبی معاملات، بیش از اینها قیمت‌گذاری خواهد شد.

وی در خاتمه گفت: بهتر است قیمت سهام این شرکت کمتر از ۳۰۰‌تومان باشد تا باتوجه به شرایط بازار و برنامه‌های طرح و توسعه، گنجایش رشد نرخ آنها در آینده وجود داشته باشد.