ایسنا- شرکت‌های نفتی آماده واگذاری برای پذیرش در بورس ابتدا باید اصلاح ساختار شده و شرایط بورس را رعایت کنند. یک کارگزار بورس اوراق‌بهادار در مورد آمادگی و توانایی شرکت‌های نفتی آماده واگذاری گفت: طبق مقررات بورس، شرکت‌های زیان‌ده نمی‌توانند وارد بورس شوند، بنابراین بعضی از شرکت‌های نفتی زیان‌ده ابتدا باید اصلاح ساختار شده و شرایط خود را با بورس منطبق کنند تا بتوانند قابلیت پذیرش در بورس را داشته باشند، در غیر این صورت از ورود آن‌ها جلوگیری می‌شود.

تیمور ابوحمزه به شرایط پذیرش بورس اشاره کرد و افزود: سه سال سوددهی متوالی به همراه گزارش حسابرسی و نداشتن بدهی مالیاتی از شرایط ورود به بازار سهام است و شرکت‌ها باید شرایط خود را با این قوانین منطبق کرده، در غیر این صورت باید اصلاح ساختار شده و سپس وارد بورس شوند.

وی معتقد است: شرکت‌هایی که نیاز به اصلاح ساختار دارند باید در دارایی‌های خود تجدیدنظر کرده و زیان انباشته خود را تبدیل به سود کنند، در غیر این صورت جزو شرکت‌های ورشکسته بوده و قابلیت پذیرش در بورس را ندارند.

ابوحمزه خاطرنشان کرد: تعدادی از شرکت‌های نفتی که پذیرفته شد‌ه‌اند قطعا از شرایط لازم برخوردار بوده و آن تعدادی که پذیرفته نشدند باید اصلاح ساختار شده و سپس وارد بورس شوند و این فرآیند نیز زمانبر بوده و باید از سوی کارشناسان رسمی‌ دادگستری و مطابق قانون صورت گیرد.

وی در مورد توانایی بورس در پذیرش شرکت‌ها گفت: در صورتی که قیمت بازده و سود معقول بوده عرضه براساس تقاضای بازار کنترل شده باشد، همانند شرکت‌های قبلی با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده و بسیار سودآور خواهد بود.

این کارگزار بورس با بیان این که بازار سهام از قابلیت پذیرش شرکت‌های آماده واگذاری برخوردار است، اظهار کرد: در صورتی که سیاست اعمال شده در شرکت‌های مس، فولاد و آلومینیوم در مورد شرکت‌های آماده واگذاری نیز اعمال شود، یعنی عرضه با توجه به تقاضای بالقوه صورت گیرد با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو خواهد شد.

وی ادامه داد: مسوولان بورس شرایط بازار را سنجیده و براساس توانایی نقدینگی موجود اقدام به عرضه سهام می‌کنند.

ابوحمزه به واگذاری شرکت‌ها از طریق بورس یا مزایده اشاره کرد و گفت: گزینه اول برای شرکت‌های اصل ۴۴ قانون اساسی عرضه از جانب بورس است، زیرا بازار سهام به دلیل رقابتی بودن از شفافیت مناسبی برخوردار است و همچنین طبق تاکید مقام معظم رهبری سهام شرکت‌های ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی باید از طریق بورس واگذار شوند.

وی ادامه داد: در صورتی که شرکت‌ها زیان‌ده بوده و شرایط پذیرش در بورس را نداشته باشند ناگزیر باید از طریق مزایده واگذار شوند در حالی که بهترین گزینه بورس است.