ایسنا- بورس ظرفیت ساختاری لازم را برای عرضه سهام بانک‌ها دارد. مرتضی تمدن عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: نظام بانکداری دولتی ثابت کرده که هرقدر تلاش کند تا خود را در یک سیستم رقابتی قرار بدهد که این رقابت به سود مردم تمام شود، نخواهد توانست.

وی تصریح کرد: در لایحه سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی که سیاست‌های اجرایی آن هم‌اکنون در مجلس در حال نهایی شدن است، باورمان بر این است که باید از بانک‌ها و بیمه‌ها شروع کرد، زیرا تمام فعالیت‌های اقتصادی به نحوی با نظام بانکی و بیمه ارتباط برقرار می‌کند. بنابراین اگر از سرچشمه آغاز کنیم بدنه اقتصادی کشور در بحث واگذاری به بخش‌خصوصی سرعت بیشتری خواهد گرفت.

تمدن با تاکید بر این‌که بورس ظرفیت لازم برای عرضه سهام را به لحاظ ساختاری دارد، گفت: بورس با گذشت چند تجربه موفقی که در مورد عرضه سهام فولاد و موارد مشابه آن داشت این ظرفیت را به دست آورد و خوشبختانه اکنون از لحاظ ساختاری و کشش، بورس آمادگی عرضه سهام بانک‌ها و بیمه‌ها را دارد.

وی متذکر شد: حتی اگر چنین ظرفیتی وجود نداشت، باید بورس را موظف می‌کردیم که چنین ظرفیتی را در خود ایجاد کند، زیرا از چند وقت دیگر که لایحه اجرایی کردن سیاست‌های اصل ۴۴ ابلاغ شود یکی از ساز و کارهای اجرایی لایحه بورس است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس با اشاره به استقبال بالای مردم برای خرید سهام بانک‌ها و بیمه‌ها اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که جامعه برای خرید سهام بانک‌ها و بیمه‌ها وارد عمل شود، زیرا عملکرد بانک‌ها در طول چند سال گذشته نشان داده است که اگر مدیریت خوبی بر منابع بانکی اعمال شود، برای خریداران سهام بانکی قابل توجیه خواهد بود، زیرا به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. بنابراین امیدواریم تا کار واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها در بورس با سرعت و مدیریت جدی‌تری آغاز شود.