پیش‌بینی یک کارشناس بازار
فارس: یک کارگزار بورس با تشریح دلایل رونق نسبی بازار پیش‌بینی کرد سرمایه‌گذاری در بازار سهام تا پایان سال با 30‌درصد بازدهی همراه باشد.

طرح: ایران تحلیل
نصرا... برزنی در رابطه با دلایل رونق نسبی این روزهای بازار سهام ابراز داشت: قیمت سهام اکثر شرکت‌ها که از سال ۸۳ با کاهش مواجه شده این روزها در حال تصحیح و تعدیل نرخ ها بوده و در برابر کاهش یک چهارمی قیمت برخی سهام در گذشته، این روزها شاهد تجربه تصحیح قیمت هستیم. وی ادامه داد: نسبت پایین قیمت به درآمد (P/E) سهام از جمله دلایل رونق نسبی بازار است. برزنی رشد بیش از ۶‌درصدی اقتصادی کلان را از دیگر دلایل بهبود معاملات برشمرد و خاطرنشان کرد: افزایش درآمد دولت از نفت و رسیدن به ۷۰میلیارد دلار درآمد در سال ۸۶ در رونق بازار موثر است که این موضوع با توجه به رکود در بازار مسکن به جذب سرمایه ها در بورس منجر شده است. این کارگزار تصریح کرد: از سویی دیگر اجرای موفقیت‌آمیز اصل ۴۴ قانون اساسی و بازدهی ۱۰۰درصدی ملی مس و ۴۵درصدی فولاد مبارکه، باعث ایجاد جاذبه‌هایی برای سرمایه‌گذاران جدید شده است. برزنی استقرار قانون جدید بازار را از دیگر عوامل رونق بازار دانست و گفت: این قانون به سرمایه‌گذاران اعتماد و امنیت بیشتری داده تا در محیط امن‌تر و شفاف‌تری سرمایه‌گذاری کنند. وی با اشاره به تاثیر عوامل سیاسی ابراز داشت: این اتفاقات در حالی رخ داده که تهدیدات و فشارهای خارجی کم‌رنگتر شده و به نظر می رسد تا پایان سال شرایط مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام مهیا شود.
برزنی خاطرنشان کرد: از دیگر دلایل رشد بازار، افزایش قیمت‌های جهانی محصولات و انتظار عدم کاهش قیمت‌های کنونی نفت، پتروشیمی و فلزات است که با عدم کاهش تقاضای کشورهای هند و چین همراه شده است. برزنی ارزش بازار سهام را 38هزارمیلیارد تومان برآورد کرد و گفت: باتوجه به پیش‌بینی سود 12 هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها، نسبت قیمت به درآمد بازار هم اکنون حدود 3/3 مرتبه است. وی پیش‌بینی کرد: با این اوصاف انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در بازار سهام تا پایان سال با 30درصد بازدهی همراه باشد.
این کارگزار در پاسخ به این سوال که آیا قیمت سهام شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه و ملی مس متعادل است، ابراز داشت: قیمت این دو سهم متعادل است، اما برخی از سهامداران با این توهم مواجهند که خواهند توانست سهام این دو شرکت را در بورس مالزی به یک دلار بفروشند، در حالی که این توهم هیچ مبنایی ندارد و ماهیت معامله سهام در بورس‌های دیگر کشورها با شرایط بورس داخلی متفاوت است و امکان فروش سهام شرکت‌های داخلی در بورس خارج از کشور برای سهامداران کشور وجود ندارد. وی درخاتمه ابراز داشت: در مجموع می‌توان گفت که شرایط کنونی بازار سهام نسبت به چند ماه و چندهفته پیش بسیار مناسب شده است.