فارس- مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت گفت: بر‌اساس لایحه اصل ۴۴ بازار فرا‌بورس (OTC)، جایگزین شرکت کارگزاری سهام عدالت می‌شود. محمدجواد شیخ با اعلام این خبر افزود: در لایحه‌ اصل ۴۴ قانون اساسی که در مرحله تصویب در مجلس به سر می‌برد، آمده است که شرکت کارگزاری سهام عدالت منحل و به جای آن بازار فرابورس (OTC) ایجاد می‌شود تا امکان خرید و فروش سهام‌عدالت وجود داشته باشد.

وی افزود: در‌حال‌حاضر سهام شرکت‌های تعاونی استانی در اختیار مردم و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در اختیار شرکت‌های تعاونی استانی قرار دارد که با راه‌اندازی این بازار امکان داد‌و‌ستد سهام شرکت‌های تعاونی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین شرکت‌های غیر‌بورسی مشمول سهام عدالت مهیا خواهد شد. مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت ابراز داشت: با همکاری شرکت سهامی بورس از تالارهای منطقه‌ای معاملات در راه‌اندازی بازار OTC استفاده خواهد شد و علاوه بر آن امکان خرید و فروش اینترنتی سهام به وجود خواهد آمد. شیخ تصریح کرد: این بازار به معاملات شفاف و کنترل شده کمک خواهد کرد و سازمان خصوصی خواهد توانست بر فرآیند عملیات این بازار نظارت ‌کند.

ایجاد بازار سیاه برای سهام عدالت

وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر برای سهام شرکت‌های تعاونی و سرمایه‌گذاری سهام عدالت بازار سیاه ایجاد شده و این سهام ۱۵۰‌هزار تومان کمتر از قیمت واقعی واگذار می‌شود ولی با راه‌اندازی OTC و نظارت سازمان خصوصی منافع گروه‌های هدف حفظ خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال فارس که در صورت انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت، سبد سهام موجود به چه گروهی منتقل می‌شود، گفت‌: سبد سهام موجود به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار خواهد شد.

براساس این گزارش، ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری و ۳۳۷ شرکت تعاونی استانی سهام‌عدالت وجود دارند و سبد سهام‌عدالت دارای ۱۴ شرکت شامل ۱۰ شرکت بورسی چادرملو، گل‌گهر، فولاد مبارکه، نیرو ترانس، ملی مس، پارس سوئیچ، مخابراتی ایران، سیمان داراب، سیمان دشتستان و حمل‌و‌نقل پتروشیمی و ۴ شرکت غیر‌بورسی فولاد آلیاژی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران‌، مشانیر و شرکت ساختمانی سد و تاسیسات آبیاری سابیر است. بر اساس آمارهای موجود در مرحله اول ۴‌میلیون و ۹۸۰‌هزار نفر از دهک‌های پایین مشمول سهام عدالت شده‌اند و در مرحله دوم (شهریورماه) مشمولان دیگر دهک‌ها نیز مشخص خواهند شد.