گروه بورس - علیرضا باغانی: بورس اوراق بهادار تهران از روز چهارشنبه سوم مردادماه سال‌جاری در تصمیمی برای حفظ تعادل شاخص یا چیزی که از آن به عنوان اصلاح شاخص یاد می‌شد، اقدام به حذف تاثیرات شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر شاخص بورس کرد. اگر در این روز معاملاتی (سوم مرداد)، تاثیرات شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر شاخص کل را حذف نمی‌کردند، شاخص به سطح ۸۹۹۱ واحد تنزل می‌یافت.

اما این تصمیم و اعمال این سیاست فقط یک هفته اجرا شد و درست ۷روز بعد، یعنی در دهم مردادماه سال‌جاری و در شرایطی که معاملات بسیار مثبت فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس موجب رشد‌های متوالی شاخص شده بود، نحوه محاسبه شاخص به روند قبلی بازگشت.

این وقفه یک هفته‌ای موجب شد که شاخص هرگز به زیر ۹هزار واحد تنزل پیدا نکرده و روی عدد ۹۱۰۰واحد بایستد که البته این اتفاق به مدد ایفای نقش مثبت نماد‌های مس و فولاد در بازار و تاثیرات بالای ۱۱۰واحدی این دو نماد طی هفته گذشته بر شاخص بازار

رخ داد.

افزون بر این، پیش‌بینی شده بود که بورس تهران به منظور جلوگیری از تاثیرات منفی بازگشایی نماد ایران‌خودرو و سرمایه‌گذاری سایپا بر شاخص، این نمادها به همراه عملیات بازارسازی بازگشایی شود که در مورد ایران‌خودرو این اتفاق افتاد. این موضوع موجب شد که در مورد بازگشایی نماد سایپا و ایران‌خودرو دیزل هم چنین اتفاقی رخ دهد و نماد آنها نیز همراه با آغاز عملیات بازارگردانی بازگشایی شود و احتمال اینکه شرکت بورس به منظور عدم افت شاخص تا زیر عدد ۹هزار، نماد سایپا و ایران‌خودرو دیزل را یک هفته دیگر بازگشایی کند، بسیار زیاد است و با توجه به صف‌های خرید فولاد و مس، می‌توان گفت شاخص به مدد معاملات این دو نماد می‌تواند دست‌کم ۱۰۰واحد رشد ظرف یک هفته را تجربه کند. با این وصف می‌توان گفت رقم شاخص هرگز به زیر ۹هزار واحد نمی‌رسد.

شاخص کل بورس دیروز به‌رغم بازگشایی نماد ایران‌خودرو با ۱۲۸واحد کاهش به‌ رقم ۹۱۰۶ واحد رسید.