بورس‌بازان محافظه‌کار در بورس‌تهران
60درصد از معامله‌گران بورس تهران مخاطره جو نیستند.
معامله گران بین ۵۱ تا ۶۰ سال کمترین میزان محافظه کاری را دارند.

گروه بورس- باور اینکه «60درصد معامله‌گران بورس تهران محافظه‌کار هستند» تاحدی دشوار است.
اما این‌ «گویه» نتایج یک تحقیق در بورس تهران بوده که مدتی است روی سایت سازمان بورس تهران قرار دارد. به گزارش خبرنگار ما‌ «حسین صدفی خوراسگانی»، کارشناس ارشد رشته مدیریت مالی، پژوهشی را با هدف ریسک سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در یک دوره مشخص در بازار سهام تهران انجام داده است.
نتایج این تحقیق هیچ‌گاه در سطح گسترده منتشر نشد.
وقتی یکی از نمادهای سایت بورس تهران را خوب جست‌وجو کنید، به تحقیقی برمی‌خورید که عنوان آن شناسایی، بررسی و توصیف سبک‌های قالب رفتاری سرمایه‌گذاران در بازار سهام تهران است. جامعه این تحقیق که در سال ۱۳۸۴ صورت گرفت، شماری از زنان و مردان بورس بازار است.
نتایج این تحقیق به دلیل پایین بودن حجم نمونه شاید قابل تعمیم به کل جامعه سهامداری کشور نباشد، اما به عنوان یک تحقیق نمونه گزارشی از نتایج آن خواندنی است.
۱۰درصد ریسک‌پذیر
براساس بخشی از نتایج این تحقیق که با سطح اطمینان 95درصد محاسبه شده است، 60درصد از سرمایه‌گذاران بورس محافظه‌کارانه رفتار می‌کنند. همچنین 30درصد به صورت حساب شده و مطمئن ریسک‌پذیرهستند و 10درصد بقیه، کاملا ریسک‌پذیر هستند.
زنان مخاطره‌جوترند یا مردان
این پرسش اساسی یا فرضیه تحقیقی که زنان مخاطره‌جوتر هستند یا مردان، یافته دیگری را به محقق ارائه کرده است. مقایسه سبک رفتار سرمایه‌گذاران مرد و زن تحت عنوان مقایسه جنسیتی نشان داد که میان سبک و رفتار سرمایه‌گذاران مرد و سرمایه‌گذاران زن، تفاوت معناداری وجود ندارد.
دود از کنده بلند می‌شود
یکی از نتایج قابل توجه این پژوهش این است که وقتی پژوهشگر مقایسه بین سن‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است، به این نتیجه رسیده که از میان چهار گروه سنی افراد زیر 25سال، افراد بین 25 تا 36سال، افراد 37 تا 50سال و افراد بین 51 تا 60سال، افرادی که بین سنین 25 تا36سال قرار دارند، بیشترین میزان محافظه‌کاری را در رفتار سرمایه‌گذاران در بازار سهام تهران از خود نشان می‌دهند و جالب‌تر اینکه کمترین میزان محافظه‌کاری بین افراد سنین 51 تا 65سال دیده می‌شود.
به نوشته خبرنگار ما، این پژوهش اگرچه در سطح گسترده‌ای انجام نشده است، اما دو فرضیه جدی را که به طور «تفکر غالبی» در ذهن افراد جامعه نقش بسته است را رد می‌کند. اول این مساله را که مردان نسبت به زنان در سرمایه‌گذاری در بورس و خرید دارایی‌های مالی مخاطره‌جوتر و ریسک‌پذیر هستند را مورد شک و تردید قرار می‌دهد و دیگر اینکه این انگاره ذهنی که جوانان نسبت به سالمندان ریسک‌پذیرتر هستند نیز در این تحقیق رد شده است. این هم شاید به این دلیل است که حجم دارایی نقدی و مالی سالمندان نسبت به جوانان ایرانی بیشتر است. به هر حال انتشار این خبر در روز تعطیل بازار یعنی پنج‌شنبه خواندنی است.