گروه بورس - شرکت شهد در پایان دوره ۹ماه عملکرد امسال خود برای هر سهم مبلغ ۱۴۴ریال زیان کنار گذاشته است.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار تهران، «قشهد» درآمد هر سهم سال‌مالی منتهی به ۷ تیرماه امسال را با ۳۳میلیارد ریال سرمایه به طول خالص مبلغ ۲۶۴ریال پیش‌بینی کرده است.

شهد در ۱۵ بهمن‌ماه و ۲۶ اسفند ۸۵ به ترتیب سود هر سهم را ۷۶۰ریال و ۴۱۶ریال اعلام کرده بود که به بازار منعکس نشد. همچنین در ۵ تیرماه نیز پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت ۲۳۴ریال بود که به بازار منعکس نکرد. «قشهد» دلایل تعدیل را کاهش نرخ و مقدار فروش، کاهش راندمان تولید ناشی از کاهش عیار چغندر، افزایش درآمدهای متفرقه عمدتا ناشی از افزایش سهم سود شرکت قند ارومیه و افزایش هزینه مالی به دلیل کمبود نقدینگی و استفاده بیشتر از تسهیلات اعلام کرده است.

پیش‌بینی عملکرد «قشهد» برای سال‌مالی منتهی به تیرماه ۸۶ در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۴درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۱۹درصد افزایش، سود عملیاتی ۴۷درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۶۵درصد کاهش نشان می‌دهد.

مطابق اطلاعات دریافتی، تاکنون قرارداد فروش حدود ۱۶۶۰۰تن شکر با شرکت بازرگانی دولتی منعقد شده و باقی‌مانده به بخش‌خصوصی واگذار شده است.

همچنین تا تاریخ ۲۴ تیرماه امسال مقدار ۳۱۵۸۶تن شکر خام تصفیه شده است.

هیات‌مدیره در نظر دارد تقسیم مبلغ ۲۰۰ریال به ازای هرسهم را بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. شرکت قبلا اعلام کرده بود که در نظر دارد تقسیم مبلغ ۳۰۰ریال به ازای هرسهم را به مجمع پیشنهاد کند.

مطابق بند ۶ گزارش حسابرس و بازرس قانونی، «صورت‌های مالی مورد گزارش به شرح یادداشت شماره ۱۴ شامل مبلغ ۲/۳میلیارد ریال بدهی بابت تعهدات قانونی (شامل یک‌درصد عوارض شهرداری، صندوق کارآموزی عوارض آموزش و پرورش سنوات قبل،‌ وزارت صنایع، سازمان تربیت‌بدنی و محیط‌زیست) می‌باشد که اقدامی جهت پرداخت آنها در موعد‌های مقرر صورت نپذیرفته است. همچنین طبق بررسی‌های به عمل آمده و اسناد و مدارک موجود، شرکت در محاسبه تعهدات قانونی سنوات قبل و سال مالی مورد گزارش، قوانین و مقررات موجود را به طور کامل رعایت نکرده و از این بابت حداقل مبلغ ۹/۳میلیارد ریال کسری ذخیره وجود دارد. در صورت اعمال تعدیلات لازم از این بابت سود انباشته ابتدای دوره و سود دوره به ترتیب مبالغ ۲/۳میلیارد ریال و ۷۲۳میلیون ریال کاهش و سایر حساب‌های پرداختنی به مبلغ ۹/۳میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.»