گروه بورس - با راه‌اندازی پروژه احداث هیپ سه در مجتمع مس سرچشمه، امکان لیچینگ سنگ‌های سولفوره کم عیار مس و تولید مس کاتد فراهم آمد. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، این پروژه به همت تلاشگران صنعت مس ایران و در راستای بومی‌سازی فناوری‌های موجود، با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰میلیارد ریال و در محوطه‌ای با مساحت زیرسازی شده ۱۵۰هزار مترمربع به اجرا در آمده است.

هدف از اجرای این طرح، استحصال مس از خاک‌های سولفیدی کم عیار و تامین محلول مس‌دار کارخانه SX مجتمع

مس سرچشمه می‌باشد. مقدار مواد معدنی (سولفوری کم عیار) که در این هیپ مورد فرآیند قرار خواهد گرفت، در مرحله اول بالغ بر ۵میلیون تن خاک با متوسط عیار مس ۳/۰درصد است. ظرفیت این هیپ سه میلیون و ۹۰۰هزار مترمکعب خاک است و مقدار مس قابل استحصال برای این هیپ در یک دوره سه ساله ۸۳۰۰ تن خواهد بود.

روش به‌کار گرفته شده در این طرح، روش انحلال توده‌ای است که یکی از روش‌های هیدرومتالوژیکی برای استحصال فلزات به شمار می‌رود و بر اساس آن، توده معدنی پس از انباشت در محل هیپ، تحت پاشش محلول اسیدی قرار گرفته و مس موجود در آن به صورت سولفات مس محلول درآمده و در کارخانه لیچینگ مجتمع مس سرچشمه به کاتد مس تبدیل می‌گردد.

هیپ ۳، در غرب معدن مس سرچشمه قرار گرفته است. این منطقه به دلیل عدم تداخل عملیات باربری با عملیات معدنکاری و نزدیک بودن با دامپ‌های ذخیره مواد مورد نظر انتخاب شده است. از مزایای این مکان می‌توان به استفاده از بیشتر امکانات هیپ ۲ مانند خط لوله انتقال محلول، پوند رافینت هیپ ۲ و پمپ‌های انتقال مواد، مناسب بودن شیب طبیعی منطقه جهت کاهش هزینه تسطیح و حمل خاک و وجود محدوده مناسب جهت توسعه هیپ در آینده اشاره کرد.