گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در آستانه آغاز سومین هفته از دوره جدید رشد بازار با خبرهای مناسبی مواجه شده است.

در شرایطی که بازار، ۱۴ روز گذشته را با شرایط مناسب دادوستد سهام پشت سر گذاشته است، در آغاز هفته جاری با خبر مناسب حصول توافق میان نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورمان متعاقب مذاکرات برگزار شده در تهران مواجه است. این امر ضمن تثبیت طرح ۶۰ روز تعویق در جلسه شورای امنیت، احتمال حصول راه‌حلی خارج از محدوده قطعنامه‌های شورای امنیت را افزایش داده است. با توجه به این شرایط، بازار سهام با احساس آرامش از تحولات خارجی، متمایل به تاثیرپذیری از متغیرهای داخلی از جمله شرایط کلان اقتصاد کشور و تحولات بازار سرمایه است. در سطح تحولات کلان اقتصاد کشور، انحلال سازمان مدیریت، نشست‌های رییس‌جمهوری با گروه‌های عمده اقتصادی از جمله صادرکنندگان و نشست با ۵۷ اقتصاددان منتقد دولت، احتمال نزدیکتر شدن دیدگاه‌ها را افزایش داده است. با وجود این، بخشی از تحولات بازار همچنان متاثر از تصمیم‌گیری‌های ناگهانی از جمله مساله افزایش نرخ محصولات لبنی و کاهش سریع آن است.

در حوزه تحولات درون بازار، برگزاری مجمع عمومی شرکت بورس به عنوان مجری عملیات بازار، توام با اعلام برنامه‌‌های آتی با استقبال کارشناسان مواجه شده است. انتظار می‌رود حوزه عملیات بازار سرمایه با ایجاد نوآوری در عملیات دادوستد سهام شرایط بازار را از ثبات بیشتری برخوردار سازد.

در بازار چه خبر بود؟

معامله‌گران روز چهارشنبه همچنان شاهد رشد معاملات بازار بودند. هرچند که رشد معاملات به صورت قطبی (متمرکز و ناهمگون) در بازار ثبت شده، اما همچنان معامله‌گران در دایره محدودی از نماد‌ها با محوریت گروه معدنی و فلزی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. افزون بر این رشد قیمت سهام معدنی و فلزی به همراه ایجاد آرامش بیشتر در بازار،‌ انتظار باز شدن دامنه حرکتی «بازار» را فراهم کرده است و انتظار می‌رود بازار بار دیگر در مسیر چرخش زمانی «گروه پیشرو» بازار براساس مزیت‌های اقتصادی حرکت کند.

در بازار روز چهارشنبه در گروه فلزی صف خرید فولاد مبارکه از ۴۲میلیون سهم گذشت.

واگذاری حدود ۱۰درصد سهام مبارکه به تامین‌اجتماعی نیز از خبرهای تائید نشده بازار است. شنیده‌های ملزم به تایید از احتمال برخورداری تامین‌اجتماعی از خط اعتباری یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی دولت برای خرید این بلوک ۴۰۰میلیارد تومانی بر اهمیت این دادوستد افزوده است. دولت به تازگی تسهیلاتی را برای خریداران سهام بلوکی دولتی در نظر گرفته است. این خط اعتباری تا ۷۰درصد ارزش بلوک‌های سهام واگذاری را به صورت وام تامین می‌کند.

در این گروه نماد آلومینیوم ایران روز چهارشنبه پس از تقسیم سود ۲هزار ریالی بازگشایی شد که با یک هزار و ۶۱ریال افت مواجه شد.

در گروه معدنی شنیده‌ها از تولید ۷/۱میلیون تن سنگ‌آهن توسط گل‌گهر انتظار برای رشد تولید این معدن در سال‌جاری را افزایش داده است. ارزیابی اولیه از میزان تولید گل‌گهر ۳۰درصد بالاتر از تولید پارسال را نشان می‌دهد. چادرملو هم گزارش تولید ۳ماهه خود را با نظر رشد تولید، منتشر کرده است. در این گروه کارشناسان در انتظار تحولات ملی مس قرار دارند. موجودی انبارهای LME در فلز مس در‌حال‌حاضر به کمتر از ۱۰۰هزار تن رسیده است. در این گروه معادن بافق پس از یک‌ونیم سال غیبت از صحنه بازار سرمایه با برگزاری مجمع عمومی در حال بازگشت به بازار است. در گروه تجهیزات مجمع صدرا با تقسیم سود ۶۰ریالی به کار خود پایان داد. مجمع صدرا احتمالا آخرین حضور خبره را به عنوان مدیرعامل این شرکت در خود خواهد داشت.