فقط ۳۰درصد شرکت‌ها از خدمات حسابداران استفاده می‌کنند گروه بورس- رییس شورای‌عالی مالیاتی کشور با تاکید بر تعامل هر چه بیشتر میان ممیزان مالیاتی با حسابداران رسمی، این تعامل را گامی موثر در راه تحقق درآمدهای متکی بر مالیات دولت برشمرد.

به گزارش ستاد خبری دومین همایش مشترک حسابرسی مالیاتی، سیدمحمود حمیدی که به مناسبت برپایی «دومین همایش مشترک حسابرسی مالیاتی» که ۳۰بهمن ماه، در تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت: با اعلام این خبر افزود: افزایش اعتماد متقابل میان ممیزان و حسابداران رسمی و برطرف کردن دیدگاه‌های منفی که از گذشته در زمینه دستورالعمل مربوط و بخشنامه‌های صادر شده و آموزش‌های انجام شده وجود داشت، یکی از اهداف مهم مقررات ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم است.وی گفت: پس از تشکیل جامعه حسابداران رسمی و اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم در ۲۷بهمن ماه ۱۳۸۰ براساس ماده مذکور وظایفی همسان با بخشی از مسوولیت‌های ماموران مالیاتی به اعضای جامعه حسابداران رسمی محول شد که از این نظر هدف و برنامه مشترکی بین اعضای جامعه و ماموران مالیاتی پدید آمده است.

حمیدی یادآور شد: نزدیکی ادبیات حرفه‌ای میان ممیزان با حسابداران رسمی که می‌تواند در قالبی مکتوب تدوین شود، برای مجموعه اقتصاد کشور و اهداف دولت مفید خواهد بود.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف برپایی «دومین همایش مشترک حسابرسی مالیاتی» که از سوی جامعه حسابداران رسمی و با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور برپا می‌شود، ایجاد رابطه متعادل و متوازن میان حسابداران و کارشناسان امور مالیاتی است که امید می‌رود مطالب فوق مورد هم‌اندیشی متخصصان و صاحبنظران با هدف دستیابی به یک فرهنگ حرفه‌ای مشترک قرار گیرد. به گفته حمیدی هم‌اکنون ۳۰درصد شرکت‌ها به موجب مقررات آیین‌نامه اجرایی تبصره ۴ قانون استفاده از خدمات تخصصی، از خدمات حسابداران رسمی استفاده می‌کنند. این در حالی است که شرکت‌هایی که طبق قانون مکلف به ارجاع رسیدگی صورت‌های مالی به حسابداران رسمی بوده و از این امر خودداری می‌کنند، شرکت خود را در معرض افزایش ریسک بروز اختلاف مالیاتی با سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهند.وی با تاکید بر ارتباط میان ممیزان مالیاتی با حسابداران رسمی در نیل به اهداف مقرر در ماده ۲۷۲ تصریح کرد که تحقق این ماده قانونی به معنای تعیین میزان واقعی حق حاکمیت دولت بر مبنای درآمد مشمول مالیات مودیان و اطمینان از واقع نشدن تخلف یا ضایع نشدن حقوق مودیان مالیاتی یا دولت بوده است. «دومین همایش مشترک حسابرسی مالیاتی» از سوی جامه حسابداران رسمی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور ۳۰بهمن ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.