مشاور وزیر صنایع و معادن از تقاضای این وزارتخانه برای تعویق واگذاری سهام شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، ایرالکو و فولاد خوزستان تا سال آینده خبر داده است که ظاهرا قرار بود این واگذاری طی دو هفته آینده انجام شود. وی همچنین پیش‌بینی کرده است که سهام فولاد مبارکه در اسفندماه عرضه شود. وزارت صنایع خواستار شد

تعویق واگذاری سهام سه شرکت دولتی

ایسنا - وزارت صنایع خواستار موکول شدن زمان واگذاری سهام شرکت‌های ایرالکو، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان به سال آینده شد.

ایرج اکبریه، مشاور وزیر صنایع و معادن در امور شرکت‌ها، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: ۲۰‌درصد از سهام شرکت ملی مس در قالب سهام عدالت عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به عرضه ۵‌درصد از سهام شرکت ملی مس در بورس تصریح کرد: قیمت هر سهم در عرضه به صورت سهام عدالت برابر با میانگین قیمت ۵‌درصد سهام عرضه شده در بورس خواهد بود.

او در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای عرضه مناسب سهام فولاد مبارکه انجام شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود سهام این شرکت در اسفندماه عرضه شود که در ابتدا ۵‌درصد از سهام شرکت به منظور کشف قیمت در بورس و ۲۵‌درصد نیز به عنوان سهام عدالت عرضه خواهد شد.

وی همچنین از تقاضای وزارت صنایع برای واگذاری سهام شرکت‌های ایرالکو، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان در سال آینده خبر داد و گفت: ۵۰‌درصد سهام شرکت سیمان داراب در قالب سهام عدالت در حال واگذاری است.

اکبریه در ادامه افزود: ۵‌درصد از سهام شرکت ایرالکو برای کشف قیمت در بورس و ۳۰‌درصد از سهام این شرکت نیز در قالب سهام عدالت عرضه خواهد شد که البته عملی شدن این کار نیازمند مناسب بودن شرایط بازار سرمایه خواهد بود. وی بر عرضه سهام شرکت ایرالکو با قیمتی منصفانه و منطقی تاکید کرد و گفت: در صورتی‌که شرایط بازار مناسب باشد، عرضه سهام این شرکت پس از عرضه سهام فولاد مبارکه انجام خواهد شد و پس از آن نیز سهام شرکت‌های ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان عرضه خواهد شد.

مشاور وزیر صنایع با اشاره به اجرای طرح توسعه‌ای شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: این طرح نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و به این ترتیب ظرفیت تولید این شرکت حدود ۴۰ تا ۵۰‌درصد افزایش خواهد یافت و با توجه به اینکه امکان عرضه سهام آن به قیمتی مناسب در نیمه دوم سال آینده فراهم خواهد شد، به همین دلیل وزارت صنایع خواستار عرضه سهام ذوب آهن در نیمه دوم سال ۸۶ است.

اکبریه همچنین پیش‌بینی کرد سهام شرکت فولاد خوزستان در نیمه اول سال آینده عرضه شود.

کشف قیمت نه تعیین قیمت

در همین حال، نصراله برزنی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق‌بهادار، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که با توجه به انجام عملیات بازار از سوی شرکت بورس برای واگذاری‌ سهام شرکت‌های دولتی کار خاصی انجام خواهید داد؟ گفت: به طور کلی بورس نباید هیچ نقشی در قیمت‌گذاری برای خود قائل شود، شفاف‌سازی و کشف قیمت نیز از کارهای بورس است که اگر این سه محور به درستی اجرایی شود، رسالت بورس انجام خواهد شد.

او با بیان این مطلب که شرایطی باید فراهم شود که سرمایه‌گذاران با خیال راحت به بازار مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: با این وجود برنامه‌های نظام باید به درستی پیاده شود. ما چند صد هزار میلیارد تومان می‌خواهیم خصوصی‌سازی کنیم و اگر روی اولین عرضه سهام تردید‌هایی به وجود آید، برنامه خصوصی‌سازی عملی نخواهد بود.

برزنی با اشاره به این که مسوولان نباید مرعوب بحث‌ها و شایعاتی که برای سهام مس به وجود آمده شوند، ادامه داد: بالاترین مسوولان نظام به دنبال بحث خصوصی‌سازی هستند، اما یک عده می‌خواهند مانع‌تراشی کنند که فرآیند کار کند پیش برود، اما ما باید طوری این عرضه‌ها را انجام دهیم که هیچ‌گونه مشکلی به وجود نیاید.

عضو هیات مدیره شرکت بورس، در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال در کشور انگلستان با شروع روند خصوصی‌سازی برای این که انگیزه برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند، قیمت سهام را در ظرف مدت ۶ ماه چهار برابر کردند نه این که ارزان فروخته باشند، بلکه به این خاطر قیمت‌ها بالا می‌رفت که سرمایه‌گذاران معتقد بودند بخش‌خصوصی توانایی اداره شرکت را بهتر از دولت دارد و بر این اساس انتظارات در آینده بیشتر‌ و قیمت سهم نیز افزایش پیدا کرد، در واقع دولت باید در نحوه توزیع تجدیدنظر کند.