عرضه «فملی» در بازار بازتاب متفاوتی داشته است. فارغ از اینکه خریداران سهم «فملی» از ۳۶۰ تا ۴۰۰تومان چه کسانی هستند؟ خوب خریده کرده‌اند یا بد، ارزان فروخته شد یا گران، مساله کیفیت عرضه این سهم است تجربه‌ای‌ که برای عرضه بزرگ دوم یعنی سهام شرکت فولاد مبارکه، نباید تکرار شود. به نظر می‌رسد که شرکت بورس، باید نارسایی کیفیت عرضه این سهم را به‌طور جدی مدنظر قرار دهد. تجربه عرضه سهام فملی نشان داد که آنگونه هم که از قبل عنوان می‌شد، بورس تهران به‌دلیل «شکست‌های اطلاعاتی» و «ناکارآمدی‌های نظارت» نمی‌تواند بازاری برای کشف واقعی قیمت باشد.

وجود ۱۱درصد اختلاف و تفاوت قیمت میان سقف و کف قیمت عرضه از سطح قیمت بالا (۴۰۰تومان) به پایین نشان می‌دهد که معامله‌گران بازار به‌دلیل نشست اطلاعات محرمانه، در وضعیت نابرابری قرار دارند و هیچ رقابتی برای خرید سهم صورت نگرفته است و شرایطی به وجود نیامد که بازار خود را با قیمت منطبق کند. اگر عرضه کننده خود را روی قیمت ۴۰۰تومان می‌گذاشت، به‌طور طبیعی معامله‌گران برای خرید، رقابت خود را از سطح قیمت ۳۶۰ تومان آغاز می‌کردند و سهم از ۳۶۰ تومان به سمت بالا رشد قیمتی خود را ادامه می‌‌دادند و برآیند این حرکت قیمتی و رفتار بازار، کشف قیمت واقعی را امکان‌پذیر می‌کرد.

نکته قابل توجه این است که متقاضیان حدود ۲۰میلیون سهم روی قیمت ۳۶۰ تومان نشسته بودند.

اما به یکباره از سطح ۴۰۰تومان به پایین «رنج» گرفته می‌شود و صف خرید آنها نیز از بین می‌رود. از سوی دیگر اگر قیمت ۳۶۰تومان در روز یکشنبه برای هر سهم واقعی کشف شده بود، چگونه ۹۵میلیون تقاضا روی قیمت ۳۷۷تومان (دو درصد مثبت دیروز) برای هر سهم وجود داشت. این نشان می‌دهد که عرضه‌کننده به بازار فرصت نداد که قیمت سهم کشف شود. ما به دنبال این نیستیم که بگوییم چرا خریداران سهم ۳۶۰تومانی که غالب آنها حقوقی‌ها بوده و مردم نبودند، سهم را ارزان خرید‌ه‌اند. اما موضوع بر سر نحوه، ماهیت و کیفیت عرضه سهم است که الزاما کشف قیمت در بورس تهران با تحقیقات این چنینی نمی‌تواند واقعی باشد. البته این دیدگاه بر خلاف نظر رییس سازمان خصوصی‌سازی بود که به خاطر افزایش عملکرد عرضه و واگذاری میانگین قیمت ۳۷۰تومان را برای هر سهم مس قیمت خوبی می‌داند!

جالب اینکه اختلاف ارزش عرضه بین ۳۶۰ تا ۴۰۰ تومان حدود ۴۰تومان است که مقدار زیان حدود ۵/۴ میلیارد تومان نصیب دولت کرده است.

سوال دیگر این است که اگر قیمت هر سهم در سطح ۳۶۰ تا ۳۷۰تومان به طور واقعی کشف شده است. چرا دیروز ۹۵میلیون سهم با وجود تقاضا، عرضه نشد. به نظر می‌رسد این نحوه عرضه فرصتی به بازار نداد که قیمت به طور واقعی کشف شود.