خبرگزاری «ایسنا» دیروز بدون اشاره به جزئیات خبر، اعلام کرد که موضوع احتمال ارزان فروشی سهام شرکت ملی مس پس از مذاکره وزیران صنایع و معادن و امور اقتصادی و دارایی در هیات دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در همین حال، «غلامرضا حیدری کردزنگنه» رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: هدف از عرضه سهام شرکت‌های دولتی فروش بیت‌المال با قیمت‌های معقول و پرهیز از گرانفروشی و ارزان فروشی و تاکید بر منطقی فروشی سهام شرکت‌های دولتی است. بازتاب عرضه اولیه «فملی» در بورس

گزارش روز دوم از عرضه سهام «مس»

گروه بورس - معاملات شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس در حالی دومین روز خود را آغاز کرد که با شروع معاملات در ساعت ۹، این سهم با صف خریدی به میزان ۳۵میلیون سهم مواجه بود. از طرف دیگر برخی از افرادی‌که در اولین روز عرضه اقدام به خرید سهام کرده بودند، پس از عرضه‌های محدود، با تذکر ناظر معاملات سازمان بورس مبنی بر عدم امکان عرضه سهام روبه‌رو شدند که پس از مدتی با توجه به در دسترس بودن سهام این افراد در سامانه معاملات، این منع برداشته شد.

همچنین صف خرید سهام برای فملی به تدریج تا ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه به ۹۵میلیون سهم افزایش پیدا کرد و تا این زمان حدود ۷۰۰هزار سهم نیز از سوی افرادی که در روز نخست اقدام به خرید کرده بودند، عرضه شد. در این زمان، کارگزار عرضه‌کننده، بخشی از صف خرید را به میزان بیش از ۱۰میلیون سهم، پاسخ داد و به دلیل عرضه دیرهنگام در عمل، زمان معاملات برای انجام عرضه «فملی»، ۵ دقیقه تمدید شد و در نهایت با توجه به عرضه حدود ۱۷۲میلیون و ۹۰۰هزار سهم روز نخست، در مجموع تاکنون ۱۸۳میلیون سهم «فملی» در بازار عرضه شده است و ۱۰۶میلیون و ۵۰۰هزار سهم نیز همچنان در انتظار عرضه از سوی سازمان خصوصی‌سازی است.

نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه شود، این است که امروز علاوه بر عرضه سهام ذکر شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، افرادی که در روز نخست ۹۰میلیون سهم را در قیمت ۳۶۰۰ ریال خریداری کرده‌اند، امروز می‌توانند با عرضه سهام بیش از ۵/۵درصد سود را پس از دو روز کسب کنند و حال با توجه به عدم عرضه سهام به میزان ۹۵میلیون سهم در روز گذشته، عرضه ۱۰۶میلیون و ۵۰۰هزار سهم در قیمت ۳۸۵۳ ریال احتیاج به بیش از ۴۱میلیارد تومان پول دارد.

گروه بورس- ظاهرا قیمت فروش و عرضه ۵درصد از سهام مس، مورد اعتراض بخشی از بدنه دولت قرار گرفته و این موضوع باعث شده که وزیر صنایع و معادن با وزیر اقتصاد مذاکره‌ کند.

خبرگزاری «ایسنا» دیروز بدون اشاره به جزئیات خبر، اعلام کرد که موضوع احتمال ارزان فروشی سهام شرکت ملی مس پس از مذاکره وزیران صنایع و معادن و امور اقتصادی و دارایی در هیات دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یک مقام مطلع به این خبرگزاری گفت: قرار است طهماسبی، وزیر صنایع و معادن، در خصوص فروش سهام شرکت ملی مس با قیمتی پایین‌تر از رقم مورد پیش‌بینی مسوولان وزارت صنایع با دانش جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، مذاکره کند و پس از آن نیز این موضوع در جلسه هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد.

این خبرگزاری اعلام کرد که برخی از کارشناسان معتقدند که سهام شرکت ملی مس، به قیمتی پایین تراز قیمت واقعی به فروش رسیده‌ است.

در همین حال، «غلامرضا حیدری کردزنگنه» رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: هدف از عرضه سهام شرکت‌های دولتی فروش بیت‌المال با قیمت‌های معقول و پرهیز از گرانفروشی و ارزان فروشی و تاکید بر منطقی فروشی سهام شرکت‌های دولتی است.

وی تصریح کرد: سهام شرکت‌های بزرگ به تدریج عرضه خواهند شد و صلاح نیست که سهام شرکت‌های بزرگ دولتی مانند فولاد مبارکه همزمان با دیگر شرکت‌ها باشد.

کرد زنگنه گفت: پرهیز از عرضه همزمان یا با فاصله کم سهام شرکت‌های بزرگ به منظور جلوگیری از لطمه زدن به بورس و متعادل کردن مکانیزم عرضه و تقاضا است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی عرضه سهام ملی مس را موفق دانست و اظهار داشت: این تجربه منجر خواهد شد که سهام دیگر شرکت‌های بزرگ دولتی، در آینده با سهولت بیشتری در بورس عرضه شود. در همین حال علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس نیز به عرضه سهام مس و این که با توجه به کشش بازار قیمت‌گذاری این سهام صورت گرفته است، گفت: عرضه سهام مس بسیار خوب بوده و تقاضای زیادی هم برای این سهام وجود داشته است.

رحمانی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر دولتی‌ها به خرید سهام صنایع ملی مس پرداختند و مجددا به جای خصوصی‌سازی دولتی‌سازی صورت گرفته؟ گفت: لزوما همه خریداران دولتی نبوده‌اند، اما یکسری صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌ها و اشخاص حقیقی به خرید این سهام پرداختند، اما نمی‌توان گفت که دولتی‌ها تنها به خرید سهام اقدام کرده‌اند، بلکه بخش‌خصوصی هم وجود داشته است.

مدیرعامل شرکت بورس درباره برنامه‌ریزی برای عرضه سهام فولاد مبارکه یا سهام‌ دیگری که از این پس از سوی شرکت بورس انجام خواهد شد، اظهار کرد: براساس موقعیت تصمیم‌گیری خواهیم کرد، مطالعاتی هم در دست بررسی است که بی‌دردسرتر عمل کنیم. همچنین برای عرضه سهام فولاد مبارکه بخشی از اطلاعات را به ما ارائه دادند و در نظر داریم که با سرعت به آماده‌سازی پرداخته و تا پیش از عید و در اوایل اسفندماه آن را عرضه کنیم.