دنیای اقتصاد- نقطه توجه و نگاه تمام فعالان بازار سرمایه دیروز به کیفیت و قیمت اولین عرضه سهام در چهارچوب اصل ۴۴ بود، سهمی که پیش از عرضه قیمت‌های متفاوتی از سوی کارشناسان برای آن تعیین شده بود، ۵۰۰ تا ۸۶۰تومان، در این عرضه بزرگ در مجموع سه‌درصد از سهم شرکت صنایع مس، عرضه شد.

کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی و عقدایی معاون واگذاری این سازمان صبح دیروز به عنوان فروشنده با حضور در بورس مجوز معامله سه‌درصد سهام شرکت ملی مس را صادر کردند.

نماد شرکت ملی صنایع مس ایران برای عرضه عمده ۱۷۴میلیون سهم در ساعت ۱۱ آماده انجام رقابت از سوی کارگزاران شد. رقابتی که طی آن به هر پایانه معاملاتی کارگزاران ۶۰۰هزار سهم تعلق می‌گرفت، به بیان دیگر تعداد ۱۷۴میلیون سهم به طور مساوی بین ۲۹۰ پایانه معاملاتی کارگزاری‌ها تقسیم می‌شد. رقابت بر سر خرید سهام «فملی» از ۳هزار ریال آغاز شد و به تدریج تا سطح ۳۵۰۰ریال افزایش یافت. پس از افزایش درخواست‌های خرید به این سطح، در عمل خریداران اشتیاقی برای افزایش قیمت از خود نشان ندادند، به گونه‌ای که دو مرتبه تعداد محدودی درخواست خرید در قیمت‌های ۴هزار و ۴۰۰۱ریال در سامانه وارد شد، اما به دلیل عدم عرضه، حذف شدند. گزارش لحظه‌ به لحظه از پیدا و پنهان عرضه «فملی»

۱۵دقیقه طلایی برای حذف ۲۰میلیون دستور خرید ۴۰۰تومانی

گروه بورس - علیرضا کدیور: نقطه توجه و نگاه تمام فعالان بازار سرمایه دیروز به کیفیت و قیمت اولین عرضه سهام در چهارچوب اصل ۴۴ بود، سهمی که پیش از عرضه قیمت‌های متفاوتی از سوی کارشناسان برای آن تعیین شده بود. ۵۰۰ تا ۸۶۰تومان از P/Eا ۴ و ۵ تا۵/۸، در این عرضه بزرگ که همزمان با روز تولد چهل سالگی بورس و آخرین معامله بزرگ توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفت، در مجموع سه‌درصد از سهم شرکت صنایع مس، عرضه شد.

کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی و عقدایی معاون واگذاری این سازمان صبح دیروز به عنوان فروشنده با حضور در بورس مجوز معامله سه‌درصد سهام شرکت ملی مس را صادر کردند.

بنابراین گزارش، ۱۷۴‌میلیون سهام شرکت ملی مس در بورس عرضه شد که تمامی حدود ۳۰۰ ایستگاه معاملاتی بورس هر کدام حداکثر ۶۰۰هزار سهم این شرکت را خریداری کردند. تمامی کارگزاران موفق به خرید سهام شرکت ملی مس با قیمت ۳۶۰ تا ۴۰۰ تومان شدند. سهام شرکت ملی مس توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن عرضه شده بود و متقاضیانی که تقاضای خرید با قیمت بالای ۳۶۰ تومان داده بودند در صف خرید قرار گرفتند.

اما گزارش اختصاصی ما: فقط داشتن ۱۵دقیقه زمان طلایی کافی بود که به یکباره ۲۰میلیون سهم از دستور خریدها خارج شود. متقاضیان خرید ۲۰میلیون سهم روی قیمت ۴۰۰تومان چه کسانی بودند که براساس اطلاعات نهانی یا روابط شبکه‌ای، ناگهان دستور خود را حذف و اقدام به خرید در قیمت پایین‌تر کردند. این یکی از نکته‌های قابل توجه عرضه دیروز بود.

لحظه به لحظه با معاملات

نماد شرکت ملی صنایع مس ایران برای عرضه عمده ۱۷۴میلیون سهم در ساعت ۱۱ آماده انجام رقابت از سوی کارگزاران شد. رقابتی که طی آن به هر پایانه معاملاتی کارگزاران ۶۰۰هزار سهم تعلق می‌گرفت، به بیان دیگر تعداد ۱۷۴میلیون سهم به طور مساوی بین ۲۹۰ پایانه معاملاتی کارگزاری‌ها تقسیم می‌شد. رقابت بر سر خرید سهام «فملی» از ۳هزار ریال آغاز شد و به تدریج تا سطح ۳۵۰۰ریال افزایش یافت. پس از افزایش درخواست‌های خرید به این سطح، در عمل خریداران اشتیاقی برای افزایش قیمت از خود نشان ندادند، به گونه‌ای که دو مرتبه تعداد محدودی درخواست خرید در قیمت‌های ۴هزار و ۴۰۰۱ریال در سامانه وارد شد، اما به دلیل عدم عرضه، حذف شدند.

پس از حذف این دستورها، کلیه درخواست‌های خرید تا سطح ۳۵۶۰ریال عقب‌نشینی کردند، شنیده شد که فروشنده سهام توافق کرده است که عرضه خود را در این قیمت انجام دهد. این شایعه باعث شد تا درخواست‌های خرید در این قیمت به حدود ۲۰میلیون سهم برسد، اما باز هم عرضه‌ای صورت نگرفت. در این زمان به ناگهان خریداران با حذف درخواست‌های خرید خود، به قراردادن درخواست خرید در سطح ۴هزار ریال مبادرت کردند که این تقاضاها تا ساعت ۱۲ به ۷۰میلیون سهم رسید، اما باز هم عرضه‌ای صورت نگرفت. پس از این زمان تا ساعت ۱۲ و ۲۰دقیقه به تدریج بخشی از درخواست‌های خرید حذف شد، به گونه‌ای که در ساعت ۱۲ و ۲۰دقیقه، ۲۰میلیون از درخواست‌های خرید کاسته شد و تعداد درخواست‌ها به ۵۰میلیون سهم رسید. در این زمان عرضه‌کننده با عرضه سهام از محدوده ۴هزار تا ۳۶۰۰ریال اقدام به عرضه حدود ۱۰۰میلیون سهم کرد و مابقی سهام معادل ۷۴میلیون را در قیمت ۳۶۰۰ریال برای خرید قرار داد.

عرضه سهام به ‌گونه‌ای صورت گرفت که کارگزاری‌هایی که درخواست خرید در سامانه وارد کرده بودند، امکان حذف دستور خرید خود را نداشتند. به دلیل عرضه دیرهنگام، زمان انجام معاملات برای خرید کل سهام عرضه شده، ۱۰دقیقه تمدید شد و به این صورت ۱۷۴میلیون سهم معادل ۳درصد از کل سهام شرکت ملی صنایع مس ایران با میانگین ۳۷۰۳ریال مورد دادوستد قرار گرفت و حجم کل این معامله به بیش از ۶۴میلیارد تومان بالغ شد. از طرف دیگر با توجه به تصمیم دولت مبنی‌بر عرضه ۵درصد از سهام شرکت «فملی»، هنوز بازار باید منتظر عرضه ۲درصد دیگر از سهام این شرکت باشد که حجم این عرضه به تعداد ۱۱۶میلیون سهم با فرض عرضه در قیمت ۳۷۰۰ریال به ۴۳میلیارد تومان می‌رسد. اما عرضه روز گذشته از چند جنبه قابل‌توجه بود. از یک طرف حذف ۲۰میلیون دستور خرید در قیمت ۴هزار ریال درست پیش از عرضه، شائبه در اختیار داشتن اطلاعات توسط تعدادی از کارگزاران دست‌اندرکار را در بازار ایجاد کرد. همچنین نحوه عرضه سهام و تغییر موقعیت خریداران در روز گذشته، نشان از عدم‌شناخت عرضه‌کننده «فملی» از شرایط حاکم بر بورس داشت. در حقیقت انتخاب این زمان برای عرضه‌ای در این حجم از دو جهت توام با ایراد است. از یک طرف وضعیت حاکم بر بورس به گونه‌ای است که حجم عرضه‌ سهام به طرز قابل‌توجهی بیش از تقاضا است و با وجود عدم‌تقاضا برای خرید سهام، عرضه ۶۴میلیارد تومان سهام، تنها می‌تواند بخشی از منابعی را که می‌توانست به کنترل بازار کمک کند، از بازار خارج کرده است. فرآیندی که در صورت عرضه ۴۳میلیارد تومان دیگر می‌تواند در تشدید رکود حاکم بر بورس موثر باشد. از طرف دیگر با توجه به کاهش قیمت جهانی فلزات، به نظر می‌رسد این عرضه با توجه به رابطه مستقیم سود خالص شرکت و قیمت جهانی فلز مس در بدترین زمان ممکن صورت گرفته است. (این مقایسه نسبت به شرایط بورس تهران و بازار فلزات در چهار ماه گذشته صورت گرفته است.)

همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار باید از این پس آیین‌نامه مشخصی برای عرضه‌های اولیه تدوین کند که سهامداران و خریداران به سرنوشتی شبیه عرضه ملی صنایع مس در روز گذشته مبتلا نشوند، به گونه‌ای که قیمت تمام‌شده برخی از خریداران در روز گذشته در حدود ۱۰درصد بیش از قیمت بسته شدن نماد بود. البته دلیل این اتفاق را تا حدودی باید در نحوه عرضه «فملی» از سوی عرضه‌کننده و کارگزار عرضه کننده جست‌و‌جو کرد و در نهایت اینکه ملی صنایع مس ایران با توجه به بسته شدن در قیمت ۳۷۰۳ریال، با ارزش بازاری بیش از ۲۱۴۶میلیارد تومان، عنوان با‌ارزش‌ترین شرکت بورس را از آن خود کرد و باعث شد ارزش بورس تهران به بیش از ۳۷هزار میلیارد تومان افزایش یابد.