گزارش خبری از اولین روز نمایشگاه بازار سرمایه
گروه بورس - «این نمایشگاه در خور بازار سرمایه ایران نیست.» این جمله‌ ای است‌که دیروز خبرنگاران بارها از زبان شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و غرفه‌داران و بازدیدکنندگان شنیده‌اند.

خبرنگاران ما آماده دریافت دیدگاه ها
گزارش یکی از خبرنگاران ما را از این نمایشگاه تخصصی در بازار سرمایه بخوانید:نمایشگاه بورس و بازار سرمایه دیروز با حضور 8 شرکت از میان400 شرکت حاضر در بازار سرمایه در حالی برگزار شد که بخش عمده غرفه‌های این نمایشگاه به تشکیلات و شرکت‌ها و اداره‌های سازمان بورس، سازمان بورس فلزات و کشاورزی، اختصاص داشت.طبیعی به نظر می‌رسد که چون این نمایشگاه، نمایشگاه بورس و بازار سرمایه است، شرکت‌های کارگزاری مشاور در خدمات سرمایه‌گذاری نهادهای مالی حضور داشته باشند. اما این چنین نبود. هیچ کارگزاری به غیر از دو کارگزاربورس فلزات ، در نمایشگاه مزبور غرفه ندارد.در میان 8 شرکت بورس تهران حضور شرکت مپنا و فولاد مبارکه که هم‌اکنون در بورس نیستند ، نیز جلوه های از ویژه نمایشگاه بود. این دو شرکت هنوز در حال طی مراحل ورود به بورس هستند.نمایشگاه بازار سرمایه که در تالار پذیرایی و سالن عروسی مجموعه فرهنگی دشت بهشت برگزار می‌شود ، دیروز راس ساعت 9:30 با حضور علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و علی رحمانی، دبیرکل سازمان بورس‌فلزات و بورس کشاورزی و شماری از کارگزاران که نسبت به بازار سرمایه حساسیت بیشتری دارند، افتتاح شد.این در حالی است که طبیعی به نظر می‌رسد که این نمایشگاه با حضور وزیر اقتصاد یا به عبارتی رییس شورای بورس گشایش می‌یافت.یکی از موضوعاتی که باعث دوچندان شدن تعجب حضور پرشمار خبرنگاران شد، نبود هیچ‌یک از اعضای شورای بورس درمراسم افتتاح این نمایشگاه بود.بعد از خلاء حضور شرکت‌ها، خلاء حضور اعضای شورای بورس باعث شگفتی دوچندان بازدیدکنندگان از نمایشگاه شد.


عبور بی اعتنا از جلوی غرفه مطبوعات


خبرنگار ما در گزارش خود می‌نویسد که حاشیه این نمایشگاه برای خبرنگاران و بازدیدکنندگان بسیار پراهمیت‌تر از متن و بطن نمایشگاه است و «عنوان نمایشگاه» بسیار فراتر از کیفیت برگزاری آن برای بازدیدکنندگان به چشم ‌می‌خورد.بیش از هر چیز کیفیت نامطلوب اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه دیروز بیشتر مشهود بود.نمایشگاه بورس و بازار سرمایه فاقد یک بروشور و کاتالوگ یا پوستر است. این شیوه ضعیف اطلاع‌رسانی به هر دلیل از روزهای قبل از نمایشگاه ،کاملا ملموس بود.
به طوری که اطلاع‌رسانی نمایشگاه به انتشار چند خبر در رسانه‌ها خلاصه شد که به گفته خیلی از بازدیدکنندگان اگر همین چاپ اطلاعیه‌های دنیای اقتصاد نبود، کسی نمی‌دانست که مجتمع فرهنگی-تفریحی دشت بهشت، کجای تهران است.دوری راه نمایشگاه از مرکز تهران، باعث شده است که بسیاری از علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه به این نقطه شمال‌غرب تهران عزیمت نکنند.


دکتر علی صالح آبادی


با این حال سازمان بورس تمهیدات به خرج داده است و از جلوی سازمان بورس، سازمان بورس کشاورزی و فلزات اتوبوس‌هائی را برای عزیمت علاقه‌‌مندان تدارک دیده است.بعد از افتتاح نمایشگاه از سوی مقامات، طبیعی بود که جدای از بازدید و گفت‌وگو با مسوولان غرفه شرکت‌ها، رییس سازمان بورس و سایرین از غرفه‌های مطبوعات بازدید کند که این طور نبود. فقط نیم‌نگاهی به آن داشتند که باعث تعجب خبرنگاران حاضر در غرفه‌ها شد.بعد از بازدید از شرکت‌های حاضر در ‌نمایشگاه توسط رییس سازمان بورس، کنفرانس خبری ایشان به مدت یک ساعت و نیم آغاز شد ‌که حدود 80درصد از زمان مصاحبه به گفتار و ارائه دیدگاه‌های وی اختصاص داشت .
در پایان مصاحبه خبرنگار ما از ایشان خواست که به سوالات پاسخ دهند که وی پاسخ به سولات را به پایان سال موکول کرد.به طور کلی به نظر می‌رسد که ظاهرا یک الزام یا اجباری در برگزاری نمایشگاه بوده است.چرا که یکی از مقامات نزدیک به بورس روزقبل از برگزاری نمایشگاه گفت که سازمان‌های بورس برای برگزاری نمایشگاه تکالیفی دارند.از سویی همزمان با برگزاری این کنفرانس خبری از بازار سرمایه خبر رسید که به دلیل بازگشایی نماد چادرملو شاخص کل ۱۳۴واحد افت کرد.


دکتر علی رحمانی


انتشار این خبر در پایان این مصاحبه خبری به فعالان بورس حاضر در نمایشگاه رسید.با تمام این کاستی‌ها، این نمایشگاه فرصتی است برای آشنایی بیشتر فعالان بازار سرمایه با کارشناسان بورس و کسب اطلاعات از ساختار جدید بازار، عدم‌ اطلاع‌رسانی بهینه، فضای عمومی بازار. بی‌رغبتی برخی از شرکت‌ها به حضور در نمایشگاه باعث شده است که نمایشگاه در حد و اندازه واقعی عنوان خود ظاهر نشود.