ما از بدو تولد به دو شیوه مختلف قوانین زندگی را می‌آموزیم. بعضی از قوانین از طریق آزمون و خطا و بعضی از آنها از طریق انتقال تجارب دیگران به‌دست می‌آیند و معمولا یادگیری‌های پایدارتر آنهایی هستند که از طریق آزمون و خطا و با هزینه به‌دست آمده‌اند. یادگیری قوانین بازار سرمایه نیز مستثنا از این دو روش نمی‌توانند باشند. شما می‌توانید درس‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را از طرق آزمون و خطا یاد بگیرید یا از تجارب دیگران استفاده کنید، البته حالت اول زمانی امکان دارد که تا قبل از اتمام درس‌هایتان، پولتان تمام نشده باشد.

در اینجا به سه مورد از تجربه‌های یکی از سرمایه‌گذار موفق آمریکایی اشاره می‌شود.

۱ -سعی کنید هرگز زیان نکنید. برای جبران یک بازدهی منفی به‌دست آوردن همان مقدار بازدهی مثبت کفایت نمی‌کند. به عنوان مثال اگر سرمایه‌گذاری ۱۰۰دلاری شما با ۵۰درصد بازدهی منفی به ارزش ۵۰دلار برسد برای رسیدن به ۱۰۰دلار اولیه باید بازدهی ۱۰۰درصدی بدست آورید.

۲ -بازار سهام طراحی شده است تا پول عجولان را به‌سمت صبوران سوق دهد. تحلیل‌های خود را انجام دهید و به دنبال شرکت‌های خوب بوده و آنها را در قیمت مناسب خریداری کنید.

۳ -مهم‌ترین ویژگی یک سرمایه‌گذار خوب، داشتن تفکر مستقل از بازار است. داشتن اعتماد به نفس منطقی به اندیشه‌های خود مهم‌تر از این است که باهوشترین فرد بازار باشید. در بیشتر مواقع فرصت‌ها زمانی به‌دست می‌آیند که همه در حال ترک بازار هستند.

محمد خان‌زاده