پدر پولدار، پدر بی پول

رابرت گیوساکی، شارون لشتر.

مترجم: مامک بهادرزاده- تهران: پیک آوین- ۲۸۲ ص- وزیری (شومیز)- ۲۵۰۰۰ریال- چاپ نهم.

پول، اعتبار و تعادل عمومی

محسن رضایی میرقائد- تهران: اندیکا- ۳۶۸ ص- وزیری (گلاسه)- ۳۲۰۰۰ریال- چاپ اول/ ۲۰۰۰ نسخه. در این کتاب به چند پرسش اساسی در نظریه پولی پاسخ داده شده و یک مدل پولی و مالی مطرح گردیده و نیز بحرا‌ن‌های ۱۹۲۹ تحلیل شده است. بر این اساس، نخست ادبیات نظریه پولی بررسی شده که این بررسی از اریکس

- اولین نوآور در نظریه پولی قدیم- آغاز شده و به نظریات کینز ختم شده و مشخص می‌شود که نظریه اعتبار به منزله یک بازار اصلی در اقتصاد که باید با متغیرهای حقیقی از جمله درآمد و اشتغال و سرمایه‌گذاری ارتباط داشته باشد، تاکنون طرح و جایگاه خود را نیافته است. سپس مبحث پول و اعتبار و ارتباط آن با تعادل عمومی مطرح شده و بازار اعتبار به عنوان یک بازار اصلی معرفی و ارتباط آن با سرمایه‌گذاری و بازار سپرده بیان شده است. همچنین، علاوه بر تفکیک پول و فرآیند پولی از بازار پول این فرضیه مطرح می‌گردد که بازاری به نام بازار پول مورد سوال است و بازارهای پولی چیزی جز بازار سپرده و بازار اعتبار نبوده که در نظریه پولی نه تنها از یک دیگر تفکیک نشده‌اند، بلکه پول به صورت غیر رسمی به نمایندگی از آنها به کار رفته است. نیز، مساله تفکیک میان پول و سپرده و اعتبار تشریح شده، همچنین بازار وجوه پولی که ارتباط بین سپرده و اعتبار را تبیین می‌کند. افزون بر این، مبحث بازار وجوه پولی و نیز ارتباط اعتبار با بخش حقیقی و یا بخش پولی اقتصاد توضیح داده شده است.

بحث چرخه مالی که شامل بازار دارایی‌های مالی و نیز بازار وجوه قابل سرمایه‌گذاری است، موضوع بعدی کتاب است که در پی آن، بازارهای مالی و واسطه‌گری و نقشی که در اقتصاد دارند، تشریح گردیده است. آنگاه، مثل کلان اقتصادی SAI یکی از مدل‌های نظریه عمومی دارایی‌های مالی، پول و اعتبار که در آن تعادل‌های پولی و مالی و ارتباط میان اقتصاد غیرپولی با اقتصاد پولی و مالی تشریح می‌گردد، توضیح داده شده است. در پایان بحران بزرگ ۱۹۲۹ بررسی شده و نشان داده شده که چگونه مدل جدید SAI بهترین توضیح دهنده از میان دیگر نظریات پولی برای این بحران است.

تئوری نوین سرمایه‌گذاری

رابرت هاوگن: مترجم- علی بارسائیان، بهروز خدارحمی- تهرانک ترمه- ۵۲۸ ص- جلد اول- وزیری (شومیز)- ۶۰۰۰۰ریال- چاپ اول/ ۱۱۰۰ نسخه.

این کتاب، حاوی تئوری مدیریت سرمایه‌گذاری است: از جمله ویژگی‌های این تئوری، معرفی ابزارهایی است که می‌توان بدان وسیله بر ریسک سرمایه‌گذاری مدیریت کرد، با

کژ قیمت‌گذاری در اوراق بهادار آشنا شد، مالیات را به کمترین مقدار ممکن رسانید و عملکرد مدیران سرمایه‌گذاری را ارزیابی کرد. در جلد نخست از این مجموعه، مدل‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده به منظور در اختیار داشتن سرمایه‌گذاری واقع بر مجموعه سرمایه‌گذاری‌های کارا معرفی شده و نیز چگونگی قیمت‌گذاری دارایی‌ها در بازارهای سرمایه بیان گردیده است. همچنین مباحثی مرتبط با نرخ‌های بهره و مدیریت اوراق قرضه مطرح گردیده است. بخش انتهایی کتاب نیز به قیمت‌گذاری اوراق مشتقه و مباحث خاص سرمایه‌گذاری اختصاص یافته است.

تحلیل تکنیکی به زبان ساده

محمد مساح- تهران: چالش- ۹۶ ص- رقعی (شومیز)- ۱۲۰۰۰ریال- چاپ دوم ۱۵۰۰ نسخه.

چطور مردم عادی پولدار می‌شوند؟

ریک ادلمن، مترجم: نفیسه معتکف، ویراستار: حمید رستمی- تهران: نسل نواندیش- ۳۶۸ ص- رقعی (شومیز)- ۳۶۰۰۰ریال- چاپ دوم/ ۱۰۰۰ نسخه.

مجموعه مقالات و سخنرانی های اولین سمینار اقتصاد سیمان ایران ۵ مهر ۱۳۸۴ تدوین : بیژن بید آباد - تهران :علم عمران - ۴۱۰ ص- وزیری - ۴۰ هزار ریال - چاپ اول - ۱۵۰۰ نسخه .

برخی از این مقالات عبارتند از: چشم‌انداز عرضه و تقاضای سیمان در ایران و جهان بیژن بیدآباد و حسین حشمتی مولایی، شبیه‌سازی اقتصادسنجی آزادسنجی قیمت سیمان/ بیژن بیدآباد، ارتباط بازدهی سرمایه‌گذاری و قیمت سیمان/ بیژن بیدآباد و مجید اسماعیل‌نژاد، الگوی تعدیل پویای عدم تعادل در بررسی اثر کاهش تعرفه بر تجارت سیمان ایران/ بیژن بیدآباد و ناهید کلباسکی انارکی، هزینه منابع داخلی (DRC) تولید سیمان/ بیژن بیدآباد و مجید اسماعیل‌نژاد، گردش نقدینگی پروژه‌های سیمان بیژن بیدآباد و مهناز ربیعی، محیط‌زیست و صنعت سیمان در ایران و اروپا /بیژن بیدآباد و عباس اطمینان و حمل‌و‌نقل داخلی و بین‌المللی سیمان/ بیژن بیدآباد و عمادالدین مردانی.

اقتصاد سیمان ایران و جهان

بیژن بیدآباد- تهران: موسسه فرهنگی هنری گیتی.- ۳۸۶ ص- وزیری (گالینگور)- چاپ اول/ ۱۲۰۰ نسخه.

در این کتاب، ضمن بیان کلیاتی درباره صنعت سیمان و میزان سابقه این صنعت در کشور، عرضه و تقاضای سیمان در ایران به همراه عوامل موثر بر آن بررسی می‌گردد. همچنین، اقتصاد سیمان جهان بررسی و مباحثی نظیر مصرف جهانی سیمان، تولید جهانی سیمان و حمل‌و‌نقل بین‌المللی آن مطرح می‌شود. در پایان نیز وضعیت سیمان کشورهایی نظیر چین، استرالیا، هندوستان، فرانسه، کوبا، بلژیک و انگلستان بازگو شده است.

اقتصاد قیمت سیمان ایران

بیژن بیدآباد- تهران: گیتی هنر- ۱۸۶ ص- وزیری (گالینگور)- چاپ اول/ ۱۱۰۰ نسخه.

نوشتار حاضر که به مناسبت یادواره هفتاد و دومین سال تاسیس صنعت سیمان ایران، نگاشته شده با هدف بررسی قیمت سیمان از وجوه مختلف در بخش نخست، شامل مباحث عمومی تولید و قیمت سیمان است. در فصل دوم، مباحث سرمایه‌گذاری و قیمت سیمان، مطمح نظر قرار گرفته است. در این فصل، مسائلی نظیر نرخ بازدهی سرمایه در کارخانه‌های سیمان، بررسی بازدهی سرمایه‌گذاری جدید در سیمان در ارتباط با قیمت‌های فروش متفاوت برای سیمان، گردش نقدینگی پروژه‌های سیمان و بورس اوراق بهادار و قیمت سیمان مطرح شده است. در فصل سوم از ارتباط بین قیمت و تولید و مصرف داخلی سیمان، سخن رفته است. قیمت، مزیت نسبی و سیمان ایران و جهان و آزادسازی قیمت و تقاضا و عرضه کل سیمان از دیگر مباحث کتاب هستند.

تحلیل کاربردی بنیادی در بازار سرمایه در ایران

سیدمحمدعلی شهدایی- تهران: نشر چالش- ۲۴۸ ص- وزیری (شومیز)- ۲۸۰۰۰ریال- چاپ اول/ ۱۵۰۰ نسخه.

در کتاب حاضر، با نگاهی کاربردی و با اتکا به مبانی علمی، عوامل تاثیرگذار بر مبانی علمی، عوامل تاثیرگذار بر تصمیم‌گیری‌های یک فعال در بورس، بررسی گردیده و پاره‌ای از این مباحث در آن مطرح شده است: شیوه استفاده از نرم‌افزار و اطلاعات رایگان در تجزیه و تحلیل‌های بورس، چگونگی تعیین میزان بازده مناسب و معقول سرمایه‌گذاری، شیوه عکس‌العمل‌ها در برابر شایعات و اخبار و نظایر آنها، میزان تاثیر بازده شرکت، رتبه نقد شوندگی و ترکیب سهامداران در انتخاب سهام، نسبت‌های مالی و نقش آنها در انتخاب سهام و شیوه‌های مناسب انتخاب سهم.

توسعه بازار سهام: چالش‌ها، پیشنهاد‌ها (یک رهیافت ریاضی)

مهدی رضا درویش زاده- تهران: بانک ملی ایران، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری- ۱۰۴ ص- وزیری (شومیز)- چاپ اول/ ۱۰۰۰ نسخه.

نگارنده در فصل نخست کتاب بازار بورس ایران و سیر تحولات آن را در سال‌های اخیر بررسی نموده سپس تعریفی از شاخص‌های توسعه بازار سهام به دست داده است. وی در فصل سوم با توجه به رقابت ناقص و اقتصاد صنعتی تقریبا مترادف یکدیگر به کار برده می‌شوند، به طوری که می‌توان آنها را برابر با چهار شرط رقابت کامل دانست: - تعداد خریداران و فروشندگان باید زیاد باشد (شمار فراوان خریداران بازار) - عدم وجود موانع ورود به بازار، - همگن بودن کالاها در معاملات (دادوستد) - کامل بودن اطلاعات در مورد قیمت‌ها.

خصوصی‌سازی در عرصه فرهنگ و هنر و فرآیند مشارکت مردمی

جواد علیزاده، ویراستار: فاطمه مطهری. - تهران: نشر فرس. - ۲۴۰ ص. - رقعی (شومیز). - ۲۰۰۰۰ ریال. - چاپ اول / ۲۰۰۰ نسخه.

نگارنده به منظور تبیین مسائلی نظیر امکان و چگونگی خصوصی‌سازی فرهنگ و هنر، تفاوت میان خصوصی‌سازی فرهنگ و هنر با سایر حوزه‌ها، موارد مشمول خصوصی‌سازی و واگذاری در عرصه فرهنگ و هنر، نیازهای مقدماتی برای اجرای خط‌مشی و حمایت‌های پس از اجرای خط‌مشی خصوصی‌سازی، فرصت‌ها، تهدیدها و موانع خصوصی‌سازی، تصریح می‌کند: تابعیت بی‌چون و چرای شرکت‌های دولتی از حاکمیت سیاسی، گزینش و انتخاب نیروی انسانی بر اساس معیارهای سیاسی به جای معیارهای تخصصی و حرفه‌ای، چندگانگی اهداف فعالیت (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...) و عدم ارائه خدمات و کالاهای مورد نیاز جامعه به نحوی مطلوب و منطقی، از مهم‌ترین دلایل نیاز به اجرای فرآیند خصوصی‌سازی معرفی شده است. اجرای فرآیند خصوصی‌سازی، اگر

آن چنان که اندیشمندان مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی عقیده دارند، بر پایه اصول منطقی، کنترل و نظارت و در چارچوب معین مقولات تثبیت اقتصادی و بهبود نظام مالی و مالیاتی، آزادسازی و مقررات‌زدایی، انجام گیرد، در هر حوزه‌ای که باشد می‌تواند نتایج مطلوبی به بار آورده به این جهت اساس مدیریت و مالکیت بنگاه‌های فرهنگ و هنر نیز قابل واگذاری به بخش‌خصوصی است.

مدیریت بهره‌وری سرمایه هدف‌گذاری - برنامه‌ریزی - هدایت جریان سرمایه

اینگمار اریکسون- مترجم: گروه مترجمان، ویراستار: داوود اوجاقی. - تهران: نشر بصیر. - ۹۶ ص. - رقعی(شومیز). - ۹۵۰۰ ریال - چاپ اول / ۵۰۰ نسخه.

در کتاب سه موضوع هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و هدایت جریان سرمایه با این دیدگاه تشریح می‌شود: بهبود بهره‌وری سرمایه مستلزم هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح در به کارگیری منابع سرمایه‌ای، هدایت جریان سرمایه‌ای با توجه به وضعیت بازار سرمایه، توسعه محصول جدید و بهبود نظام‌های تولید و اداری است که تاثیر مستقیمی بر سودآوری و وضعیت مالی شرکت‌ها و موسسات می‌گذارد. مطالب کتاب با مثال‌ها و نمونه‌هایی چند همراه است.

آشنایی با سهام عدالت

تدوین: علی فراقی، نقی زهی. - تهران: معاونت اقتصادی سازمان اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی. - ۷۴ ص. - رقعی (شومیز). - چاپ اول / ۵۰۰ نسخه.

این مجموعه دربرگیرنده اطلاعاتی است در خصوص «سهام عدالت» از جمله: اهداف سهام عدالت، مشمولین طرح واگذاری سهام عدالت، ستاد مرکزی طرح واگذاری سهام عدالت، شرکت واسط ستادهای استانی طرح واگذاری سهام عدالت، شرکت‌های تعاونی استانی، وظایف وزارت امور اقتصادی و دارایی در طرح واسع، پروسه زمانی طرح واگذاری سهام عدالت و آیین‌نامه برقراری نظام اقساطی فروش سهام.

گفتنی است طرح واگذاری سهام عدالت در راستای تحقق اهداف دولت احمدی‌نژاد برای دستیابی به برخی اهداف اقتصادی، اجتماعی و نظایر آن و اهتمام به منظور ترمیم یا کاهش برخی خلاءهای موجود و اقتصادی و نیمه اقتصادی، در دستور کار دولت نهم قرار گرفت که پس از مدتی منجر به تصویب آیین‌نامه مزبور گردید و در چهار استان محروم کشور به مرحله اجرا گذاشته شد. به استناد بند شش ماده یک تصویبنامه ۷۲۶۸۳/ت۳۴۴۸۴هـ مورخه ۷/۱۱/۸۴، سهام شرکت واسط از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولین طرح (اعضای تعاونی عدالت) واگذار می‌گردد. از اهداف این طرح می‌توان این نمونه‌ها را برشمارد: توزیع متعادل‌تر ثروت و درآمد، تسریع در روند خصوصی‌سازی، استفاده از روش‌های سالم‌تر به منظور واگذاری سهام شرکت‌ها، ایجاد درآمد دائمی برای خانوارهای نیازمند ایران، کاهش تعهدات مستقیم دولت بر نهادهای حمایتی، کاهش اندازه بخش دولتی، گسترش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور، افزایش کارآیی بنگاه‌های دولتی و کارآمدتر کردن دولت در عرصه وظایف حاکمیتی.

آموزش و آشنایی با روش‌های موفقیت در بورس

رضا کشانی - تهران: رضا کشانی.- ۱۱۲ ص. - جلد دوم. - رقعی (شومیز). - ۱۹۰۰۰ ریال.- چاپ اول / ۱۲۰۰ نسخه.

پیش‌بینی قیمت سهام در بورس

به روش تحلیل تکنیکال

توماس میرز- مترجم: شادی سمیعی‌فر، محمدرضا شعبانعلی. - تهران: موسسه علمی فرهنگی نص.- ۲۸۸ ص. - وزیری (شومیز). - ۳۸۰۰۰ ریال. - چاپ اول.

بازار داخلی و خارجی صنعت فولاد و آثار سیاست‌های ایجاد بورس فلزات و طرح جامع فولاد بر آن

زیرنظر: منصور عسگری.- تهران: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی. - ۱۸۲ ص. - وزیری (شومیز). - ۲۰۰۰۰ ریال . - چاپ اول / ۵۰۰ نسخه.

در کتاب عنوان شده است: «آهن و فولاد از مهم‌ترین فلزات و آلیاژها می‌باشند که میزان تولید و مصرف فولاد در هر کشور، یکی از شاخص‌های سنجش میزان توسعه‌یافتگی اقتصادی آن کشور تلقی می‌شود. امروزه با تغییرات به وجود آمده در سطح جهان، کشورهای جدیدی در صنعت فولاد فعال شده‌اند که در حال حاضر هر یک تهدید بالقوه‌ای برای ثبات بازار فولاد محسوب می‌گردند». در این کتاب، طی تحقیقی بازار داخلی، بازار خارجی، بورس فلزات و طرح جامع فولاد بررسی گردیده است. هم‌چنین، قابلیت‌های کشور در زمینه نهاده‌های مورد نیاز صنعت فولاد از جمله مواد اولیه، انرژی، نیروی انسانی، فناوری و تجهیزات، وضعیت موجود صنعت فولاد و کلیه صنایع مرتبط با آن، میزان عرضه و تقاضا، ‌روند قیمت‌های تمام شده فروش داخلی و تجارت فولاد توان تا سال ۱۴۰۰ تخمین شده است. برخی از نتایج این تحقیق بدین شرح است: «در رابطه با اهمیت بخش محصولات اساسی فولاد و ذوب آهن در اقتصاد کشور می‌توان گفت بر اساس شاخص‌های ارتباط پیشین و شدت واردات واسطه‌ای، دارای رتبه دوم، بر اساس شاخص‌های ارتباط پسین، یکپارچگی، شدت واردات مستقیم و ضریب تکاثری دارای رتبه اول، بر اساس شاخص‌های قدرت انتشار در رتبه سوم و بر اساس شاخص حساسیت، رتبه ششم را در اقتصاد ایران دارا می‌باشد که نشان‌دهنده اهمیت این بخش در بین سایر بخش‌های اقتصادی در ایران می‌باشد ... عمده‌ترین صادرکنندگان آهن و فولاد در جهان عبارت از: کشورهای آلمان، ژاپن، بلژیک، فرانسه، انگلستان، آمریکا و ایتالیا می‌باشند که سهمی بیش‌تر از ۵۰درصد صادرات این کالا را در اختیار دارند ... و طی ۱۸ ماه فعالیت بورس فلزات تهران تا پایان بهمن ماه ۱۳۸۳، بازار برای انواع کالاهای فلزی در چهار بخش فولاد، آلومینیوم، مس و روی با ۱۱۷۱۰۱۸۰ تن تقاضا در مقابل ۸۵۶۷۹۰۰ تن عرضه‌ روبه‌رو بوده است.

راهبردهای خصوصی‌سازی بیمه درمان: اصول و مبانی، بیمه سلامت در ایران

حسین زارع.- تهران: سازمان بیمه خدمات درمانی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. - ۲۶۸ ص. - جلد اول - وزیری (شومیز). - ۲۸۰۰۰ ریال. - چاپ اول / ۲۲۰۰ نسخه.

نگارنده در این کتاب نخست دیدگاه‌های موجود در خصوصی‌سازی و تاریخچه خصوصی‌سازی در ایران و جهان را بررسی نموده و پس از آن دیدگاه‌های موجود درباره خصوصی‌سازی فعالیت‌ها در بخش سلامت و نظریات موافقین و مخالفین را در این موضوع ذکر نموده و در نهایت دیدگاه‌های موجود در باب خصوصی‌سازی بیمه درمانی و بیمه درمانی خصوصی در چندین محور را بحث و بررسی کرده است.

راهبردهای خصوصی‌سازی بیمه درمان: مطالعات تطبیقی بیمه درمان خصوصی (دورنما، راهبردها، الگوها)

حسین زارع. - تهران: سازمان بیمه خدمات درمانی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی . - ۲۸۶ ص.- جلد دوم. - وزیری (شومیز). - ۳۲۰۰۰ ریال. - چاپ اول / ۲۲۰۰ نسخه.

در جلد دوم از این مجموعه مباحثی در باب تدقیق در دیدگاه‌های تاریخی حضور بخش‌خصوصی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، بررسی وضعیت سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات درمانی و حمایتی، همچنین بررسی بیمه‌های درمان خصوصی در کشورهای منتخب، با هدف طراحی استراتژی‌های مختلف بیمه‌های درمان خصوصی مطرح گردیده است.