موج - یک کارشناس بورس معتقد است با بیان این که «تا حد زیادی توانستیم تاثیر صف‌های خرید و فروش و نمادهای بسته را در صندوق‌های مشاع مدیریت کنیم»، گفت: با سرمایه کم صندوق‌های مشاع، نتوانستیم نقش چندانی در عمق بخشیدن به بازار داشته باشیم. امیر حسین ارضاء، مدیر واحد مشاوره و سبد گردانی خبرگان سهام در بیان بازده صندوق مشاع خبرگان سهام، به فعالیت این صندوق از آذرماه ۸۴ اشاره کرد.

وی اظهار داشت: طی یک سال گذشته این صندوق حدود ۲۸درصد بازده داشته است که اگر کارمزد مدیریت را به‌ آن اضافه کنیم بازده سبد به رقم حدود ۳۴درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه «شش صندوق مشاع برای فعالیت در بازار سرمایه مجوز گرفتند»، به حضور کمرنگ سهامداران عادی در این صندوق‌ها اشاره کرد. وی گفت: شرایط بد و ریسک بالای بازار منجر شد تا در این فضا صندوق‌های مشاع چندان گسترش نیابند بنابراین ما این صندوق‌ها را به صورت پایلوت و نمونه اجرا کردیم.

ارضاء، با تاکید بر مفید بودن اصل این صندوق‌ها در بازار سرمایه، به تاثیر‌گذاری این صندوق‌ها برای تبدیل سرمایه‌گذاری‌های مستقیم به غیرمستقیم و عمق بخشی به بازار سرمایه اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به سرمایه کم این صندوق‌ها (سرمایه سبد خبرگان سهام یک‌میلیارد تومان است)، نتوانستیم نقش چندانی در عمق بخشیدن به بازار داشته باشیم. وی تصریح کرد: اگر سبد ما و سبد‌های مشاع دیگر از نظر ماهیت، حجم و تعداد گسترده‌تر شوند، می‌توان به عمق بخشی و کارآ کردن بازار منجر شد.

مدیر واحد مشاوره و سبد گردانی خبرگان سهام از توقف نمادهای بسته و صف‌های خرید و فروش به عنوان مشکلات پیش روی فعالیت صندوق‌های مشاع نام برد که رفع آن در حیطه مدیریت کلان بازار سرمایه و بازار بورس است. وی تصریح کرد: اما ما به عنوان مدیر سبد، برای برخورد با این موضوع و حفظ منافع سرمایه‌گذاران تا حد زیادی توانستیم این مساله را در دستورالعمل خالص ارزش دارایی‌ها NAV به گونه‌ای مدیریت کنیم.

وی ادامه داد:‌ به گونه‌ای که در دستور‌العمل NAV این صندوق‌ها، دو نوع NAV آماری و عملیاتی دیده شد که تفاوت حاصل از این دو نوع NAV منجر به تعادل بازار سرمایه می‌شود.

به گفته ارضاء، راه‌اندازی سبدهای مشترک بر اساس آیین‌نامه مشاوره سبدگردانی مصوب شورای بورس صورت گرفته است.

وی یاد‌آورشد: در آن آیین‌نامه مجوز تشکیل سبد‌های اختصاصی تحت عنوان سبد اوراق بهادار مشترک به کارگزاران دارای مجوز داده شده است. وی ادامه داد:‌ در دستورالعمل جدیدی که از سوی هیات مدیره جدید سازمان بورس تصویب شد، این مساله دیده شده است. ضمن اینکه در قانون جدید بازار اوراق بهادار آذرماه ۸۴، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دیده شده است.