ایسنا- رفع مشکلاتی همچون شناور بودن سرمایه، تعریف شخصیت حقوقی و ابهامات مالیاتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضروری است. نصراله برزنی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار درباره صندوق سرمایه‌گذاری مشاع و این که این صندوق‌ها در ایران حدود ۱۰ سال است که به صورت غیررسمی‌ فعال هستند، گفت: موسسات مختلف به نوعی منابع را از سرمایه‌گذاران اخذ و سپس به اداره آن می‌پردازند، اما به دلیل قانونی این سبد‌ها رسمی‌ نبوده، سرمایه‌های آن‌ها شناور و در قانون تجارت پیش‌بینی نشده است.

وی ادامه داد: قانون بازار اوراق بهادار به پیش‌بینی این صندوق‌ها پرداخته، اما جزئیات آن‌ها هنوز به صورت قانون در نیامده، اما شاید در قانون تجارت جدیدی که در مجلس شورای اسلامی‌ بر روی آن کار می‌شود، این موارد مد نظر قرار گیرد.

عضو هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار در ادامه مشکل مالیاتی این صندوق‌ها را مطرح کرد و افزود: از نظر مالیاتی هنوز تکلیف روشن نیست که مالیات این صندوق‌ها به چه صورت باید حساب شود، زمانی که مالیات بر درآمد تصاعدی بود، این کار بسیار پیچیده می‌شد، زیرا سود این صندوق بسیار افزایش می‌یافت و باید حداکثر مالیات را به آن اختصاص می‌دادند.

وی درباره نرخ سود این صندوق‌ها توضیح داد: به این دلیل که شروع فعالیت این صندوق‌ها است، اصل سرمایه تضمینی است، بنابراین سود آن بستگی به عملکرد خواهد داشت که امیدواریم از سود بانکی بیشتر باشد.