فارس- با کاسته شدن ۹/۱۳‌واحد از ارقام شاخص کل بورس، دماسنج بورس بار دیگر به پایین‌تر از ۱۰هزار‌ واحد رسید. کاهش قیمت و ارزش چند روز گذشته اکثر شرکت‌ها به خصوص سهام شرکت‌های پتروشیمی و معدنی بالاخره در آخرین روز هفته شرایطی را به وجود آورد که شاخص کل بار دیگر در روند نزولی قرار گیرد و نتواند در مرزهای جدید ۵ رقمی سیر کند.

براساس این گزارش، حدود سه هفته پیش بود که به دلیل رونق نسبی بازار و تمایل سهامداران به خرید سهام ارزشمند و همچنین بازگشایی نماد پتروشیمی خارک و تاثیر ۱۱۵‌واحدی این شرکت، دماسنج بورس بعد از حدود یک‌سال قادر به عبور از مرز ۱۰هزار ‌واحد شده بود، اما به دلیل قرار گرفتن در فصل مجامع شرکت‌ها با سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور۸۵، شرایط عمومی بورس وارد دوره دیگری شد که از مهم‌ترین این وقایع واکنش منفی سهامداران و نزول نرخ سهام شرکت‌هایی بود که تا دو هفته پیش با بیشترین اقبال بازار و صف‌های طولانی خرید مواجه بودند.

این گزارش می‌افزاید: هرچند به باور اکثر کارشناسان و کارگزاران افت‌و‌خیز شاخص کل نمی‌تواند ملاک قابل قبولی برای ارزیابی جامع و دقیق بازار قرار گیرد، اما به هر حال روند شاخص کل برآمده از شرایط عمومی حاکم بر بازار است. مسوولان سازمان بورس از اواخر دو هفته پیش سعی داشتند با بازگشایی نمادها از سقوط شاخص کل جلوگیری کنند.

در مقاطعی هم موفق به ترسیم کاذب نمودار شدند اما شدت افت قیمت سهام و ارزش اکثر شرکت‌ها چنان بود که این تلاش بالاخره دیروز بی‌نتیجه ماند تا این نکته را یادآور شود که هر بازاری براساس شرایط موجود باید با حرکت‌های طبیعی به حیات خود ادامه دهد.