اکبریه: برخلاف نظر سازمان خصوصی‌سازی، وزارت صنایع و معادن بر این باور است که با توجه به پارامترهای ارزشمند، قیمت واگذاری سهام شرکت ملی صنایع مس حداقل ۵۰۰میلیارد تومان است گروه بورس- کشف قیمت نهایی برای واگذاری سهام شرکت صنایع مس(در چارچوب سیاست کلی نظام در رابطه با اصل ۴۴) از جمله سوژه‌های کشدار اما جذابی شده است که برخی از تحلیلگران،‌اعلام خبر قطعی درباره قیمت و عرضه این سهم در بورس را سرآغازی برای حرکت در اجرای ابلاغیه اخیر می‌پندارند. اما نقطه شروع عرضه سهام مس در بورس، قیمت آن است که هنوز مبلغ قطعی آن مشخص نیست.

در همین حال خبرگزاری «ایسنا»، روز چهارشنبه به نقل از دکتر «ایرج اکبریه»، مشاور وزیر صنایع در امور شرکت‌ها خبری را منتشر کرد که این خبر، یکی از خبرنگاران ما را بر این واداشت که به منظور فرجام تصمیم‌گیری سازمان خصوصی‌سازی درباره قیمت و عرضه سهام «مس» در بورس با وی مصاحبه کوتاهی انجام دهد.

خبرنگار ما از وی پرسید: «برداشت عمومی از اخبار منتشر شده این است که سازمان خصوصی‌سازی ارزش «شرکت» را ۵۰۰میلیارد تومان ارزیابی کرده، آیا این‌گونه است؟»

وی پاسخ داد: قیمت مدنظر سازمان خصوصی سازی که وکالت واگذاری را از وزارت صنایع و معادن دارد بسیار پایین‌تر از رقم مورد نظر ما (پنج هزار میلیارد ریال) است.

وزارت صنایع و معادن بر این عقیده است که ارزش‌گذاری سهام «شرکت» باید براساس مولفه‌ها و دارایی‌های واقعی درون بنگاه باشد.وی افزود: ارزش و قیمت‌گذاری «شرکت» باید براساس پتانسیل‌ رشد سودآوری شرکت در سال‌جاری، واقعیت بازار جهانی محصول، موقعیت و دارایی‌های واقعی و ممتاز صورت گیرد.

وی افزود: شرکت مس تنها واحد صنعتی و معدنی است که دارای معادن متعدد «سرچشمه»، «سونگون»، «میدوک» و «خاتون‌آباد» در استان‌های مختلف کشور است.

وی با تاکید بر این که رعایت اصل حراست و حفاظت از منافع عمومی کشور و حقوق دولت به نمایندگی از عموم جامعه، ما را به قیمت‌گذاری صحیح، واقعی و منطقی دارایی شرکت ملی مس راهنمایی و هدایت می‌کند، یادآور شد: قرار است طی روزهای آینده جلسه‌ای با حضور کارشناسان سازمان خصوصی‌سازی، وزارت صنایع و معادن و خبرگان این صنعت برگزار شده تا قیمت واقعی کشف و اعلام شود.

وی فضای عمومی بازار سهام را یکی از عوامل مهم در عرصه موفقیت‌آمیز سهام «ومس» در بورس دانست و گفت: وزارت صنایع و معادن در مسیر تحقق هر چه سریع‌تر ابلاغیه اصل ۴۴ آمادگی دارد تا سطح ۸۰درصد سهام شرکت «مس» را در چارچوب واگذاری از طریق بورس و سهام عدالت عرضه کند و در مرحله نخست حداقل ۵درصد از طریق بورس و ۲۵درصد سهام شرکت از طریق توزیع سهام عدالت واگذار خواهد شد.

آخرین اخبار روند واگذاری «مس» در گزارش‌های بعدی منتشر می‌شود.