فارس - بلاتکلیفی ناشی از عدم توافق مسوولان بر سر موضوع شفافیت اطلاعات و کشف قیمت سهام ملی مس ایران در حالی موجب عدم عرضه سهام این شرکت‌ در بورس شده که معاونت واگذاری و حقوقی سازمان خصوصی‌سازی از عرضه ۲۰درصد سهام این شرکت و فولاد مبارکه ظرف دو هفته آینده خبر می‌دهد. از حدود یک ماه پیش تاکنون برخلاف وعده‌های مسوولان هیچ عرضه‌ای از سهام شرکت ملی مس ایران صورت نگرفته و فعالان بازار همچنان در انتظار مشخص شدن وضعیت این شرکت هستند. عرضه نشدن سهام این شرکت ابتدا به دلیل عدم توافق نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی، کارگزاری بانک صنعت و معدن (به عنوان کارگزار معرف) و مدیران شرکت ملی مس اتفاق افتاد. در حالی که میزان عرضه اولیه و نحوه فروش سهام این شرکت در جلسات متعددی با حضور مدیران ارشد سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس مطرح شد ولی سپس اعلام شد که شرکت ملی مس ایران افزایش سرمایه‌ای را اعمال کرده که اطلاعات آن را در اختیار سازمان بورس نگذاشته است. همین موضوع موجب بروز اختلافات جدید و طولانی تر شدن زمان عرضه سهام آن شد.

این اتفاقات در شرایطی رخ داده که به گفته اسماعیل غلامی، معاونت آماده‌سازی و امور شرکت‌های سازمان خصوصی‌سازی دولت تاکید دارد هر چه زودتر اولین عرضه سهام این شرکت ملی مس و فولاد مبارکه صورت گیرد.

وی در حالی از اصرار دولت به سهامدار شدن ۲۱میلیون ایرانی تا دهه فجر خبر می‌دهد که عرضه سهام ملی ایران تاکنون با موانعی روبه‌رو شده است. آخرین اخبار رسیده حاکی است که افزایش سرمایه ملی مس ایران بالاخره مورد توافق سازمان بورس قرار گرفته که با این اوصاف و با توجه به ثبت سرمایه ۵۸۰میلیارد تومانی این شرکت باید گفت عنوان بزرگترین شرکت بورس از لحاظ سرمایه از سایپا با سرمایه ۵۲۵میلیارد تومان به این شرکت می‌رسد. این افزایش سرمایه در حالی اعمال شده که سود هم سهم «فملی» برای سال مالی جدید ۱۵۰ تومان اعلام شده که چنین سودی می‌‌تواند قابل توجه باشد.

با توجه به وضعیت شرکت ملی مس از لحاظ میزان تولید، صادرات، انحصار معادن، رقبا، روند سودآوری و ... مدیران این شرکت اصرار دارند که قیمت اولیه سهام این شرکت بیش از ۷۰۰ تومان رقم بخورد، اما مسوولان‌ سازمان خصوصی‌سازی و کارگزاری بانک صنعت و معدن معتقدند به منظور ایجاد جاذبه در نزد فعالان، قیمت‌های اولیه سهام این شرکت باید کمتر از ۵۰۰ تومان باشد. این اختلاف نظر در حالی ادامه دارد که سازمان بورس اوراق بهادار از این شرکت اطلاعات جدیدی را در خصوص میزان تسهیلات دریافتی، فاینانس‌ها، پروژه‌های در دست اجرا و آخرین وضعیت تولید و فروش درخواست کرده است.

مهدی عقدایی، معاونت حقوقی و واگذاری سازمان بورس، در این رابطه می‌گوید: عدم تفاهم‌ بر سر موضوع قیمت سهام ملی مس ایران در شرایطی ادامه دارد که به زودی اطلاعات جدید و بروز این شرکت به سازمان بورس ارسال خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: ظرف دو هفته آینده اولین عرضه سهام این شرکت و فولاد مبارکه انجام خواهد شد که طی این دو عرضه ۲۰درصد از سهام ملی مس و ۲۵درصد از سهام فولاد مبارکه در بورس عرضه خواهد شد.

عقدایی، در پاسخ به این سوال که آیا برخلاف گذشته این قول تا دو هفته آینده به‌طور حتم عملی خواهد شد و یا اینکه باز هم وعده دیگری در کار است، تصریح می‌کند: عرضه سهام ملی مس به طور قطع تا دو هفته آینده انجام می‌شود که دلیل طولانی شدن این عرضه، بزرگ بودن شرکت و قیمت خاص بود. با این اوصاف و با توجه به فرصت ۴۰ روزه تا دهه فجر و طولانی شدن تعیین تکلیف این شرکت به نظر می‌رسد ظرف چند هفته آینده بالاخره فعالان بازار سرمایه نظاره‌گر حضور چهارصد و سی و سومین شرکت بورس در تابلوهای معاملاتی و درج نام و قیمت‌گذاری سهام بزرگترین شرکت پذیرفته شده در بورس باشند. اتفاقی که در صورت تحقق آن موجب خواهد شد ضمن رشد ارقام شاخص کل، ارزش روز بازار سرمایه از ۵/۳۶میلیارد دلار کنونی با جهش قابل قبولی رو به رو شد.