گروه بورس - بورس اوراق بهادار تهران امروز پس از ۱۶ ماه شاهد عرضه اولیه سهام خواهد بود. آخرین عرضه اولیه سهام در بورس به ۷/۶/۱۳۸۴ و عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری شاهد باز‌می‌گردد. هر چند در فاصله این دو عرضه شرکت‌های زیادی همانند مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، سیمان سفید نی‌ریز، سرمایه‌گذاری و توسعه خوزستان و ملی صنایع مس نیز در بورس تهران پذیرفته شده‌اند و نماد آنها در تابلو درج شده است، اما تاکنون عرضه سهام این شرکت‌ها به دلایل مختلف از‌جمله نحوه قیمت‌گذاری، نحوه عرضه و شرایط حاکم بر بورس میسر نشده است. در‌حقیقت ۱۵میلیون سهم شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو امروز در شرایطی از طرف ایران‌خودرو عرضه می‌شود که در حال حاضر گروه خودرو به لحاظ معاملات، شرایط مناسبی را تجربه نمی‌کند. این در حالی است که وزن گروه خودرو در بورس با کاهش تدریجی طی شش ماه گذشته به ۶/۱۳درصد رسیده است و میانگین P/E موزون این گروه برابر ۸۲/۲ واحد است میانگین P/E موزون کل بورس در حدود هفت واحد است.) از طرف دیگر P/E شرکت‌های هلدینگ قطعه‌ساز مانند شرکت قطعات اتومبیل ایران در حال حاضر در حدود ۲/۲ است که با احتساب این P/E، قیمت تعادلی «خگستر» در حدود ۲هزار و ۲۰۰ ریال محاسبه می‌شود و با توجه به قیمت تمام شده یک‌هزار ریال برای ایران‌خودرو، حاشیه سود مناسبی به ازای هر سهم «خگستر» نصیب ایران‌خودرو خواهد شد. این در حالی است که ایران خودرو مالکیت ۸۰درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد و ۲۰درصد باقیمانده سهام «خگستر» متعلق به تعاونی خاص کارکنان ایران‌خودرو است.

همچنین «خگستر» با سرمایه یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد ریال، سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۵، یک‌هزار و ۲ریال پیش‌بینی کرده است.

سبد سهام این شرکت نیز متشکل از ۲/۴۸درصد از سهام شرکت نیرومحرکه، ۳۶درصد محورسازان، ۲/۵۲درصد مهرکام پارس، ۶۶درصد فنرسازی خاور، ۱/۷درصد بانک پارسیان، ۳۰درصد سرمایه‌گذاری سمند، ۶۷درصد لیزینگ خودروکار، ۱۵درصد بیمه پارسیان و تعداد زیادی شرکت‌های بورسی و غیربورسی (به طور عمده در بخش خودرو و ساخت قطعات) است.

با توجه به اینکه شرکت‌های گروه خودرو و ساخت قطعات در سال‌های گذشته به لحاظ پوشش سود پیش‌بینی شده وضعیت مناسبی داشته‌اند و تجربه پوشش سودهای اعلام شده نیز وجود دارد، به نظر می‌رسد عدم اقبال سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های این گروه در حال حاضر به افق سرمایه‌گذاری سهامداران بازمی‌گردد و سرمایه‌گذاران تنها با دید کوتاه‌‌مدت اقدام به خرید و فروش سهام می‌‌کنند.

حال عرضه سهام «خگستر» در این در صورتی که با P/E ، ی۷/۲ یا بالاتر از آن انجام شود و در روزهای بعد نیز با حمایت سهامدار عمده یا سایر سهامداران همراه شود، با توجه به رشد شدید قیمت سهام سایر شرکت‌های مورد اقبال معامله‌گران، می‌تواند جو حاکم بر گروه خودرو را تغییر داده و سهامداران را به خرید سهام شرکت‌های این گروه ترغیب کند.

همچنین حضور شرکت سرمایه‌گذاری گسترش ایران‌خودرو به عنوان سهامدار عمده برخی از شرکت‌های قطعه‌ساز بورسی و حمایت این شرکت از سهام شرکت‌های قطعه‌ساز، می‌تواند در انجام هر چه سریع‌تر این فرآیند موثر باشد. حال در صورتی که «خگستر» با P/E معادل ۷/۲ یا بالاتر از آن به قیمت حداقل ۲هزار و ۷۰۰ریال قیمت‌گذاری شود، می‌‌تواند به لحاظ ارزش بازار در جایگاه بالاتر از گروه بهمن، رتبه سوم گروه خودرو و ساخت قطعات و رتبه هفدهم بورس تهران را از آن خود کند.

به نظر می‌رسد ایران‌خودرو در اولین عرضه «خگستر» به دنبال قیمتی بالاتر از قیمت‌های ذکر شده است، اما اینکه معامله‌گران بزرگ‌ترین شرکت خودروساز را در رسیدن به این هدف یاری کنند، امروز مشخص می‌شود.