فارس- اولین عرضه سهام یک شرکت از زمان حضور آخرین دبیرکل و اولین رییس سازمان بورس شنبه هفته آینده در تالار فرعی بورس صورت می‌گیرد و طی آن حدود ۵‌درصد از سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو به تدریج یا یکجا عرضه خواهد شد. حدود ۵‌درصد از سهام این شرکت با نماد «خگستر» در حالی توسط کارگزاری بانک ملت عرضه خواهد شد که بیش از یک سال فعالان بازار سهام از عرضه و خرید و فروش سهام شرکت‌های جدید محروم بودند که با این اتفاق بالاخره طلسم عدم عرضه اولیه سهام شکسته می‌شود و سهامداران خرد و کلان شاهد درج نام و قیمت سهام چهارصد و سی و چهارمین شرکت بورس در بازار سهام ایران خواهند بود.

بر پایه این گزارش و براساس شرایط پذیرش، سهامدار عمده شرکت گسترش سرمایه‌گذاران ایران خودرو یعنی ایران خودرو با مالکیت ۸۰‌درصدی هرچند متعهد به عرضه حداقل ۲۰‌درصد ازسهام «خگستر» ظرف مدت یک سال از تاریخ درج شده است، اما با توجه به شرایط بازار و به منظور جلوگیری از عرضه انبوه این شرکت ۱۵۰‌میلیارد تومانی در مرحله اول حدود ۷۵‌میلیون برگ سهم این شرکت عرضه خواهد شد. این در حالی است که کشف قیمت سهم این شرکت از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد و به صورت عرضه اولیه (IPO) نخواهد بود.

با توجه به سود اعلامی یک‌هزار و یک ریالی گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو برای سال‌ مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۵ از یک طرف و نسبت قیمت به درآمد (P/E) اکثر شرکت‌های خودرویی (که حدود ۳ مرتبه و کمتر از این عدد است) به نظر می‌رسد قیمت اولیه سهام این شرکت کمتر از ۳۰۰تومان باشد که احتمال قیمت‌هایی چون ۲۷۰ و ۲۵۰ و حتی ۲۳۰تومان دور از ذهن نیست.

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با سرمایه ۱۵۰‌میلیارد تومانی (منقسم به ۵/۱‌میلیارد سهم ۱۰۰تومانی) در زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و شرکت‌های ایرانی و خارجی تولیدکننده انواع قطعات خودرو و خرید و فروش طرح‌های مورد نیاز گروه شرکت‌های ایران خودرو به صورت اخص و در صنعت خودرو به طور اعم، خرید و فروش سهام، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار و مدیریت سهام شرکت‌های گروه ایرانی خودرو فعال است.

این شرکت‌ که به تازگی مدیریت آن به پرویز کاظمی (وزیر سابق‌رفاه) واگذار شده به طور کل در دو زمینه اقتصادی و صنعتی فعالیت‌ می‌کند که مطابق آخرین آمارها این شرکت در ترکیب سهامداری ۵شرکت بورسی شامل فنرسازی خاور ۶۶‌درصد، مهرکام پارس ۲/۵۲‌درصد، نیرو محرکه ۲/۴۸‌درصد، محور سازان ۳۶‌درصد و بانک پارسیان ۵/۳‌درصد حضور دارد و در ۲۶ شرکت غیربورسی سرمایه‌گذاری کرده است.