گروه بورس- تحقق خصوصی‌سازی، منوط به کارگیری تکنیک‌های نوین حسابداری مدیریت است. ابوالقاسم فخاریان، دبیر علمی‌ سومین سمینار سراسری حسابداری مدیریت، با اعلام این خبر افزود: با جدی شدن رقابت در کشور ما و عملی شدن خصوصی‌سازی در آینده نزدیک و پیوستن به سازمان تجارت جهانی در آینده دورتر، به کارگیری مفاهیم، ابزارها و تکنیک‌های حسابداری مدیریت از اهمیت و اجتناب‌ناپذیری بیشتری برخوردار می‌شود.

او با اشاره به این که با وجود اهمیت و وسعت کاربرد مقوله حسابداری مدیریت در جهان، متاسفانه این حوزه از دانش و ابزار و تکنیک‌های آن به درستی و جامعیت در جامعه ما شناخته نشده است، افزود: دانشگاه‌های ما فاقد رشته‌های تخصصی با عنوان حسابداری مدیریت هستند و هنوز انجمن حرفه‌‌ای مستقلی نیز برای آن وجود ندارد. فخاریان، یادآور شد: ترویج و توسعه این حوزه پراهمیت از سیستم اطلاعاتی مدیریت به خوبی و در شان حجم و گسترش سازمان‌های اقتصادی ما انجام نمی‌شود. وی اضافه کرد: امروزه انتظارات مجموعه‌های صاحب نفع سازمان، به ویژه مشتریان، سهامداران و کارکنان تغییر یافته و پاسخگویی به انتظارات آنها مدیریت امروزه را با چالش‌های جدید روبه‌رو کرده است.

او ادامه داد: بر اثر تحولات پدید آمده که به طور عمده ناشی از تشدید رقابت، افزایش ریسک و مخاطرات بنگاه و توسعه تکنولوژی اطلاعات است. ساختار، شکل و شمایل سازمانی و شرکت‌ها نیز تغییر یافته است.

این کارشناس امور اقتصادی، نبود تمرکز، مسوولیت سپاری وسیع به نیرو‌ها، کاهش لایه‌های سازمانی، کار گروهی و سازمان‌های فراوظیفه‌‌ای را به عنوان مدل و الگوی مناسب با تحولات جدید در فضای کسب و کار برشمرد. وی گفت: حسابداری مدیریت که وظیفه‌دار تهیه و ارائه اطلاعات و گزارش‌های سودمند و موثر به مدیریت درون سازمانی برای تصمیم‌گیری‌های روزانه و دستیابی به فرصت‌های رقابتی و تضمین پایداری در عرصه رقابت است، نمی‌تواند بدون توجه به این تغییر و تحولات نقش و وظیفه خود را به خوبی ایفا کند. فخاریان، با اشاره به این که انجمن حسابداران خبره ایران توسعه و ارتقای حسابداری مدیریت را جزو اهداف استراتژیک خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: برگزاری سمینار‌هایی که فرصت طرح مباحث نوین در حسابداری مدیریت را جزو اهداف استراتژیک خود قرار داده است، از جمله برپایی سومین سمینار حسابداری مدیریت از کوشش‌های انجمن حسابداران خبره به شمار می‌رود.