روز 295 میلیارد تومانی بورس تهران

گروه بورس- علیرضا باغانی- بورس تهران دیروز شاهد دو معامله به ارزش ۵/۲۶۳ میلیارد تومان بود. به این ترتیب رویای معامله چند ده میلیارد تومانی پس از روزها «اما و اگر» سرانجام این‌گونه تعبیر شد که ۹۹/۴۹درصد از سهام شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به ارزش ۲۵۴میلیارد و ۹۴۹میلیون تومان و ۶۶درصد از سهام عمرانی و زراعی ایران با ارزش ۸۵میلیارد و ۸۲۵میلیون ریال معامله شود. به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، دومین شرکت بورس تهران (از نظر ارزش بازار) نیمی از سهام شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان از سوی دیگر خبرها تایید شده حکایت از آن دارد که ۶۶درصد از سهام شرکت گسترش ماشین‌آلات عمرانی و زراعی ایران معادل ۸میلیون و ۹۴۰ هزارسهم دیروز عرضه شد که در دو روز گذشته به علت رقابتی شدن بازار معامله‌ای انجام نشد و سرانجام در سومین روز عرضه این سهام که قیمت پایه آن ۴۲۰۴ اعلام شد، اما رقابت با قیمت ۹۶۰۰ریال برای هر سهم پایان یافت.بر اساس این گزارش، در مجموع ارزش دو معامله عمده به همراه ارزش معاملات روزانه بازار به سطح ۲۹۵ میلیارد تومان رسید.(دارنده و سازنده برج ۵۴طبقه تهران) را به قیمت پایه ۵۱۰۰ریال در تابلوی فرعی عرضه کرد. این معامله با واسطه‌گری شرکت کارگزاری بانک صادرات در بورس منطقه‌ای کیش انجام شد و به این ترتیب تالار منطقه‌ای کیش میزبان بزرگ‌ترین معامله بورس طی دو سال اخیر بود.

بازار سهام در روز گذشته شاهد بازگشایی ۳ نماد، انجام دو معامله بلوکی و توقف یک‌نماد معاملاتی بود.

بازار روز گذشته به دلیل افت‌و‌خیز‌های نمادهای تاثیرگذار بر شاخص از جمله معدنی‌ها، بازاری غیرمطمئن و متلاطم لقب گرفت. در این روز معاملاتی سرانجام ۶۶درصد از سهام مدیریتی «تراک» با بیش از ۴هزار ریال افزایش به قیمت ۹هزار و ۶۰۰ ریال مورد معامله قرار گرفت. قیمت پایه بلوک این نماد معاملاتی، ۴۲۰۰ریال بود که به دلیل فشار رقابتی تا نزدیک ۱۰هزار ریال افزایش یافت. گفته می‌شود خریدار بلوک «تراک» سرمایه‌گذاری ملت بوده است. از سویی دیگر، عرضه ۳۴درصد از سهام شرکت موتورسازان تراکتورسازی

به طور کامل منتفی شد. گفته می‌شود، سازمان خصوصی سازی در حال حاضر امکان واگذاری این میزان سهم موتورسازان تراکتورسازی را ندارد.معامله بلوکی ۹۹/۴۹ درصد از سهام بین‌المللی توسعه ساختمان هم دیگر عرضه عمده بازار بود. روز گذشته، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ۴۹۹میلیون و ۹۰۰هزار سهم شرکت «ثاخت» در تابلوی فرعی به قیمت پایه ۵۱۰۰ریال و به ارزش بیش از ۲۵۴۹میلیارد ریال عرضه کرد. گفته می‌شود، خرید این معامله عمده با واسطه‌گری شرکت کارگزاری بانک صادرات در بورس منطقه‌ای کیش انجام شد. معامله مزبور بزرگ‌ترین معامله عمده انجام شده در دو سال اخیر است. عرضه ۱۰درصد از سهام ایران دارو از سوی دو شرکت سرمایه‌گذاری دیگر عرضه عمده بازار بود که نتیجه‌ای دربرنداشت. در این روز معاملاتی نماد سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده متوقف شد. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو نیز آماده عرضه اولیه سهام شد، اما گفته می‌شود که عرضه واقعی آن به روز شنبه دوم دی‌ماه موکول شده است. سهام این شرکت برای نخستین بار پس از پذیرش و درج با نماد «خگستر» در تابلوی فرعی معامله خواهد شد. این شرکت در پنجم مهر سال ۱۳۸۵ به عنوان چهارصد و سی‌وسومین شرکت پذیرفته شده در گروه ساخت قطعات و ملحقات برای وسائل نقلیه موتوری در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بورس تهران درج شده است. نماد شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن هم در پایان معاملات روز گذشته برای برگزاری مجمع عادی سالانه متوقف شد. نماد

سایپا دیزل هم با توجه به ارائه آخرین اطلاعات مبنی بر تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم بازگشایی شد. مهندس نصیرماشین نیز پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده جهت تقویت افزایش سرمایه آماده انجام معامله شد. ارزش معاملات در روز دوشنبه به ۲۹۵میلیارد و ۷۰۳میلیون تومان رسید که حاصل معامله سهام ۱۴۶شرکت بود. سه‌هزار و ۹۳۵کد معاملاتی نیز دیروز در نه‌هزار و ۶۵۹مرتبه به دادوستد سهام پرداختند.

اسوه تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: طرفداران سهام دارویی در بورس تهران شایع کرده‌اند که داروسازی اسوه تعدیل EPS تا مرز یک‌هزار و ۶۰۰ریال را در دستور کار دارد.

شنیده‌های ما: شرکت داروسازی اسوه وجود هرگونه تعدیل EPS را منتفی دانسته و اظهار داشت: کلیه اطلاعات مربوط به سهام شرکت به سازمان بورس ارسال شده است و اطلاعات جدیدی وجود ندارد.

زمان برگزاری مجمع «کچاد»

گفته‌های بازار: پس از تعویق مجمع عمومی عادی سالانه شرکت چادرملو، دیروز شایع شده بود که برگزاری مجمع این شرکت به روز ۲۵دی ماه سال‌جاری موکول شده است. دلیل این فاصله طولانی اخذ مجوز کتبی افزایش سرمایه از سازمان بورس است. از سویی دیگر چادرملو در شهرستان‌ها نیز سهامداران زیادی دارد که باید فاصله زمانی مناسب برای حضور آنان در مجمع ایجاد شود.

شنیده‌های ما: مدیران چادرملو درخصوص زمان دقیق برگزاری مجمع، تاریخی را اعلام نکردند و اظهار داشتند: در حال حاضر هماهنگی‌های لازم بین سهامداران عمده به عمل آمده و جلساتی به منظور برگزاری مجمع تشکیل شده است و به زودی، تاریخ دقیق برگزاری مجمع اعلام خواهد شد.

شایعه انحلال شوکوپارس

گفته‌های بازار: می‌گویند شوکوپارس ۳میلیارد تومان زیان انباشته در مجمع اعلام کرده و برخی از سهامداران پیشنهاد انحلال این شرکت را مطرح کرده‌‌اند، اما سهامداران اصلی شرکت با این پیشنهاد مخالفت کرده و گفته‌اند که به زودی تولیدات جدیدی از سوی شوکوپارس روانه بازار می‌شود و زیان شرکت پوشش داده خواهد شد.

شنیده‌های ما: خبرنگار ما در تماس با شرکت مزبو شنید که این شرکت تعطیل بوده و غیرفعال است. حق پاسخگویی رسمی شوکو پارس محفوظ است.