یک هفته خوب برای بورس

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران در نخستین روز کاری خود، شاهد بازگشایی تنها یک نماد بود. این در حالی است که پیش از این از بازگشایی چندین نماد معاملاتی در روز شنبه خبر داده شده بود.

روز گذشته بورس تهران با عرضه‌های پی در پی در گروه‌های مختلف مواجه شد، اما رغبت سهامداران موجب جمع‌آوری این عرضه‌ها شد.

پیش‌بینی می‌شود این هفته رونق در بورس تهران تحت تاثیر تمرکز معامله‌گران به شناسایی سود و سهم‌های ارزنده ادامه داشته باشد. حرکت رو به رشد در گروه‌های دارویی و معدنی بیش از همه گروه‌ها در این هفته قابل پیش‌بینی است. «خکاوه» ۲هزار ولوو صادر کرد

گفته‌های بازار: درباره سایپا دیزل شایع شده است که این شرکت سهم بازار آفریقایی شرکت ولوو را به دست آورده و تاکنون ۲هزار ولوو به این قاره صادر کرده است. ارزش این تعداد ولوو ۱۳۰میلیون دلار برآورد می‌شود. همچنین می‌گویند سایپا دیزل از ابتدای سال‌جاری ۷۱ دستگاه اتوبوس ولوو به کویت صادر کرده که امسال این میزان صادرات به ۲۰۰ دستگاه خواهد رسید.

شنیده‌های ما: اما تماس ما با شرکت برای تایید یا تکذیب خبر مزبور نتیجه‌ای نداشت. حال خود معامله‌گران در این رابطه قضاوت کنند.

«چکاوه» بازسازی می‌شود

گفته‌های بازار: کاغذسازی کاوه نیز شایعه‌ای بدین مضمون داشت که بازسازی خط تولید خمیرسازی، تولید این شرکت را افزایش داده است. این افزایش فروش EPS شرکت را تا یک ماه آینده افزایش خواهد داد.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید: خط ۲ تولید خمیرسازی در حال بازسازی است و هنوز به اتمام نرسیده است. اما بازسازی کامل این خط، تولید کاغذسازی کاوه را افزایش خواهد داد و بر روی پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت در سال آینده تاثیر خواهد گذاشت. از نظر شرکت، اعمال تعدیل مثبت در EPS طی سال‌جاری، بعید است.

«کهرام» به تدریج سود می‌دهد

گفته‌های بازار: برخی از سهامداران گرانیت بهسرام شایع کرده‌اند که این شرکت قصد دارد تا سود سال ۸۳ را همراه با سود سال مالی ۸۵ پرداخت کند. این شرکت به‌رغم گذشت بیش از یکسال از مجمع سال مالی ۸۳ هنوز سود عایدی سهامداران را پرداخت نکرده است، این در حالی است که مهلت قانونی پرداخت سود ۸ماه پس از مجمع باید پرداخت شود.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید سود سال ۸۳ متعلق به سهامداران حقیقی و حقوقی در حال پرداخت است و تاکنون ۹۰درصد از سود صاحبان سهام پرداخت شده است. حتی در مجمع شرکت نیز برخی از سهامداران از این بابت ناراضی بودند که همانجا صندوقی تشکیل شد و سود سهامداران حاضر یکجا پرداخت شد. به گفته شرکت، با توجه به وضعیت نامناسب مالی حاکم در شرکت‌های کاشی‌ساز و سنگ و گرانیت، گرانیت بهسرام نیز در پرداخت سود صاحبان سهام دچار مشکل شده، اما با این حال سود سهامداران باقیمانده به تدریج در حال انجام است.

شایان ذکر است که امور مالی شرکت بهسرام در اختیار شرکت هلدینگ مالی احیای فولاد سپاهان است که امور مالی پرداخت سود بیش از یکصد هزار سهامدار را در اختیار دارد.

EPS جدید ایران‌تایر

گفته‌های بازار: بعد از آنکه درباره ایران‌تایر شایع شده بود که EPS خود را ۴برابر تعدیل کرده و پیش‌بینی درآمد هر سهمش را به ۷۵۰ریال رسانده است، اکنون گفته می‌شود که حسابرس شرکت با تعدیل مثبت EPS ایران‌تایر تا ۷۰۰ریال موافقت کرده است. این تعدیل از محل فروش مجموعه ورزشی این شرکت به ارزش ۳میلیارد تومان اعمال شده است.

شنیده‌های ما: شرکت تعدیل در EPS خود را تایید کرده و می‌گوید: ما پیشنهاد خود را پس از اعمال نظر حسابرس به بورس ارائه کردیم و اعلام نظر نهایی با سازمان بورس است، اما به طور قطع EPS ما با تعدیل مثبت همراه است. شرکت ارقام ذکر شده را تایید نمی‌کند.