رشد اقتصاد جهانی و تقاضای روزافزون برای مواد اولیه طی چند سال اخیر باعث شده است که بازار مواد اولیه در سطح جهان با کمبود عرضه روبه‌رو شود و قیمت این مواد با جهش قیمتی مواجه شوند. نمونه‌ای از این رشد چشمگیر قیمت‌ها را می‌توان در بازار فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی مشاهده کرد.

یکی از فلزاتی که طی دو سال گذشته با رشد فزاینده قیمت تا سطح بیش از چهار برابر روبه‌رو بوده است، فلز روی است.

فلزی که به دلیل تقاضای روزافزون چین به منظور مصرف در صنایع گالوانیزه و خودرو، کمبود عرضه شدیدی را برای این فلز و کنسانتره آن در سطح جهان باعث شده است.همچنین افزایش قیمت این فلز، رشد سودآوری چند شرکت بورسی تولیدکننده کنسانتره و شمش این فلز را سبب شده است.شرکت‌هایی که از یک طرف رشد قیمت فروش را به میزان چهار برابر تجربه‌ کرده‌اند، اما در طرف مقابل قیمت مواد اولیه آنها که خاک است، با چنین رشدی مواجه نشده است و این اتفاقات در مجموع طی ماه‌های اخیر، رشد قیمت سهام شرکت‌های گروه روی را سبب شده است.

یکی از خبرهایی که طی ماه گذشته، اقبال عمومی سهام این گروه را کاهش داد، خبر ریزش معدن انگوران و احتمال تعطیلی معدن در سال آینده بود.خبری که در صورت صحت می‌تواند سودآوری شرکت‌های این گروه در سال آتی را زیر سوال ببرد.اما بازدید کارگزاران از بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه طی هفته گذشته، «بخشی» از نگرانی‌ها را نسبت به آینده معدن از بین برد، البته «بخشی»!

یکی از نکات جالب توجه در بازدید از این معدن، بحث کاهش حجم تولید و عیار معدن است.در حقیقت تا پیش‌ از ریزش دیوار شمالی دیوار پرعیار انگوران توان تولید سالانه معدن، یک‌میلیون‌تن ماده معدنی با میانگین عیار ۲۵درصد بوده است.به بیان دیگر این میزان خاک، منجر به تولید ۲۵۰هزارتن شمش روی در سال می‌شده است. اما پس از ریزش دیوار شمالی، ظرفیت تولید سالانه به ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی با توجه به برداشت از دیوار غربی و جنوبی، در نتیجه، تولید شمش روی نیز به ۱۰۰هزار تن در سال خواهد رسید.

در حقیقت وقوع این پدیده می‌تواند به سهمیه‌بندی خاک برای شرکت‌های معدنی و احتمالا افزایش قیمت خاک منجر شود، چرا که به دلیل کاهش حجم خاک و عیار آن، تعدادی از واحدهای تولیدکننده کنسانتره و شمش روی با کمبود یا نبود خاک روبه‌رو خواهند شد. که در این میان می‌طلبد وزارت صنایع و معادن به عنوان متولی معادن کشور، با افزایش تولید و ارسال خاک به واحدها مشکل را حل نمایند.