نقدینگی فراوان، قدرت انتخاب کم

شاخص کل بازار بورس تهران، ماه گذشته، روند صعودی داشته است و جز در مقاطعی که با نوساناتی به سمت پایین مواجه شده است، ‌در باقی روزها، به سمت بالا حرکت کرده است. تحلیلگران تکنیکال، حرکت شاخص کل را در کانالی ارزیابی می‌کنند که هنوز برای صعودی نام گذاشتن آن زود است. اما آنچه مسلم است اینکه شرایط کلی حاکم بر بازار، نوید رشد بازار را می‌دهد. نامه احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران به نخست‌وزیر ایتالیا برای همکاری ایران در برقراری صلح در عراق و اقدام عملی دولت ایران برای این موضوع یعنی دعوت از سران کشورهای عراق و سوریه به تهران برای زمینه‌سازی حل بحران، خبر مثبتی بود که بازار هفته گذشته را تحت تاثیر قرار داد. گرچه خبر «ایران هسته‌ای» چنانچه در مطبوعات مطرح می‌شد، می‌توانست بازار را با واکنش‌های منفی مواجه کند، اما به نظر می‌رسد، تا زمان تصمیم‌گیری مجدد سران کشورهای ۵+۱ در مورد موضوع ایران، بازار به اخبار پراکنده در این خصوص واکنش جدی نشان نخواهد داد.

این موضوع، به نظر طبیعی می‌آید. بازار منتظر اخبار تازه‌ای است و انتشار یک خبر مثبت از سوی مقامات آمریکایی در خصوص برقراری رابطه بین طرفین یا اخباری از این دست تازگی لازم را برای ایجاد تحرک مثبت در بازار بورس تهران ندارند.

طی هفته گذشته نیز، تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها از اقبال بازار برخوردار بودند. طی این هفته، حدود ۴۰درصد از ارزش کل معاملات، تنها در اختیار ۱۰ شرکت بود. این موضوع، تنوع اندک شرکت‌های مورد توجه سهامداران را نشان می‌دهد. کارشناسان «آتی‌نگر» امیدوارند با باز شدن نماد شرکت‌های برتر بازار طی هفته جاری، امکان گردش سرمایه سهامداران فراهم شود.

سبد سهام گسترده، خیزش برای شکار فرصت‌ها

از نظر «آتی نگر»،‌ در شرایط فعلی که به دلیل مثبت شدن شرایط عمومی، امکان مبادله سهام مختلفی در بازار سهام وجود دارد، یکی از استراتژی‌های کارآمد می‌تواند گسترده‌تر کردن پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری باشد. به این معنا که با فروش بخشی از سهام و نقد کردن آن، می‌توان به شناسایی فرصت‌های برتر دیگری دست زد. با آرام شدن شرایط، بخشی از سبد تشکیل شده، ارزندگی کافی نخواهد داشت و فرصت رشد برای بخش دیگری از آن فراهم شده است. در این زمان، فرد می‌تواند با تبدیل سهام غیرارزنده به سهام برتر، سبد خود را مجددا بهینه کند. گرچه این استراتژی با ریسک توام است، اما امکان از دست دادن فرصت‌های مناسب را در شرایط ویژه، در اختیار سهامداران قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد، شرایط کنونی بازار، شرایط ویژه‌ای است که به دلیل رشد تعدادی از سهام شاخص بازار، فرصت کسب سود از مجموعه‌ای از شرکت‌ها فراهم شده است. در این شرایط می‌توان به گسترده کردن سبد سرمایه گذاری و افزایش تعداد سهام موجود در سبد پرداخت تا در فرصت مناسب دیگری آن را پاکسازی کنیم. از سوی دیگر، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، در شرایط کنونی، یکی از اهداف مدیران سازمان بورس تهران، بالا نگاهداشتن شاخص کل است. اگر این نظریه درست باشد، شناسایی سهام برتری که امکان بالا بردن شاخص توسط آنها وجود داشته باشد، چندان کار مشکلی نیست. سهامداران می‌توانند از این شرایط بهترین استفاده را ببرند و سهامی را در پرتفوی سرمایه گذاری خود قرار دهند که امکان رشد آنها در کوتاه مدت وجود دارد. این سهام، اگر ارزش بنیادی و ذاتی نداشته باشند، ریسک پرتفوی را بالا می‌برند. بنابراین یا باید از این میان، تنها سهامی را تهیه کرد که ارزش واقعی بالایی نیز دارند یا سهام کوتاه مدت را به موقع فروخت.