رتبه نقدشوندگی- در بررسی بازدهی شرکت‌ها، ‌رتبه نقد شو ندگی آنها اهمیت زیادی دارد. اگر برای کسب سود بیشتر،‌ سهمی ‌با نقد شوندگی پایین خریداری شود شناسایی سود و فروش آن سهم با مشکل مواجه خواهد بود.
در این جدول ۴۰ شرکت با بهترین نقد شوندگی معرفی شده اند. چنانچه ملاحظه می‌شود تنها ۱۱شرکت از این مجموعه، طی یک ماه گذشته، جزو شرکت‌های پر بازده بوده‌اند. نقد شوندگی شرکت‌ها عوامل شش‌گانه تعداد خریداران،‌ تعداد دفعات معامله، حجم معاملات، تعداد سهام معامله شده، ‌تعداد کل سهام شرکت و تعداد روزهای معامله شده در آن دوره زمانی را در بر می‌گیرد. به این ترتیب شرکتی که رتبه نقدشوندگی یک را داراست، در این دوره زمانی به راحتی مورد معامله قرار می‌گرفته است.

شرکت‌های نخست جدول نقدشوندگی، پتروشیمی‌اصفهان، چادرملو و گل گهر، به دلیل قرار گرفتن در صنایع برتر و بسته بودن دیگر شرکت‌های برتر سال، مورد اقبال بازار بودند و با بازدهی بالایی مواجه شدند. ملی سرب و روی هنوز با اقبال مواجه نشده است. تراکتور سازی و هپکو، با کاهش قیمت مواجه بودند یا از رشد اندکی برخوردار شدند که به دلیل بی‌توجهی نسبی بازار نسبت به صنعت تجهیزات است. ایران خودرو و سایپا نیز به دلیل موقعیت نامناسب صنعت خودرو سازی، بازدهی منفی داشتند.