گزارش واشنگتن‌پست از خصوصی‌سازی در ایران

فارس- روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با اعلام این که دولت احمدی‌نژاد شدیدا مشغول تهیه مقررات و راهکارهای مناسب برای اجرای خصوصی‌سازی و تغییر وضعیت خود از مالک اقتصاد به تنظیم‌کننده اقتصاد است، افزود: حرکت بی‌سابقه اقتصاد ایران به سمت خصوصی‌سازی آغاز شد. در نشریات ایرانی مطالب بسیاری در مورد اقتصاد به چشم می‌خورد. این پدیده از شکل‌گیری حرکت جدیدی در ایران حکایت دارد و آن جا به جایی از یک اقتصاد سنتی و بسته به سمت اقتصادی آزادتر و غیردولتی‌تر است. بنابراین گزارش، دولت ایران در نظر دارد از ابتدای سال آینده برنامه گسترده‌ای را برای خصوصی‌سازی به مرحله اجرا بگذارد. براساس این برنامه همه چیز از دامان دولت جدا می‌شود. شرکت‌های ارتباطات از راه دور، کارخانه‌های فولاد، بانک‌ها و هتل‌ها و شرکت‌های بیمه همه در سال‌ آینده درمعرض واگذاری به بخش‌خصوصی قرار می‌گیرند.

این روزنامه افزود: دولت احمدی‌نژاد شدیدا مشغول تهیه مقررات و راهکارهای مناسب برای اجرای این برنامه و تغییر وضعیت خود از مالک اقتصاد به تنظیم‌کننده اقتصاد است و هر تصمیمی که در این خصوص اتخاذ می‌شود، با مجلس هماهنگ می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد.

بر اساس این گزارش، از هم اکنون حرکت عملی به سمت خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصادی آغاز شده است. عدم استخدام نیروهای جدید توسط ادارات و شرکت‌های دولتی یکی از نشانه‌های جدی بودن این حرکت است. دولت ایران به جای این که نیروهای جدیدی را به جای نیروهای بازنشسته خود استخدام کند، تلاش می‌کند نیازهای خود را از طریق انعقاد قرارداد با بخش‌خصوصی برآورده کند. این اقدام در کشوری که بخش عمده‌ای از اقتصاد آن تحت کنترل دولت است، مهم و بی‌سابقه ارزیابی می‌شود. واشنگتن‌پست افزود: اعطای اعتبارات کم بهره بانکی به بخش‌خصوصی یکی دیگر از اقدامات دولت ایران برای تقویت بخش‌خصوصی است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود به مخالفان قدرتمند حرکت ایران به سمت خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصادی اشاره کرد و رانت‌خواران ثروتمند و شرکت‌های بزرگ دولتی را گروه اقلیت قدرتمند مخالف با آزاد‌سازی اقتصادی در ایران دانسته است. بر همین اساس برنامه‌ریزی و تهیه قوانین مربوط به آزادسازی اقتصادی بسیار آسان‌تر از اجرای عملی آن است. کشورهای اروپای شرقی نیز در ۱۷ سال پیش با وضعیتی مشابه وضعیت کنونی ایران مواجه بودند.اکنون حتی پس از گذشت ۱۷ سال برنامه آزادسازی اقتصادی در این کشورها هنوز مشکلاتی گریبانگیر آنها است. واشنگتن‌پست سپس به دشمنان خارجی ایران اشاره می‌کند و از تلاش آن‌ها برای ارائه چهره‌ای خشن و ترسناک جهت ممانعت از ورود سرمایه‌های خارجی به ایران سخن می‌گوید. به اعتقاد این نشریه، عدم ورود سرمایه‌های خارجی به ایران از یک نظر به نفع ایران است و آن این است که مردم ایران مجبور می‌شوند سخت‌تر و پرتلاش‌تر کارکنند. این روزنامه در پایان نوشت: به‌رغم تمامی دشمنان داخلی و خارجی اقتصاد ایران، این اقتصاد همچنان به رشد بالای خود ادامه می‌دهد.