گروه بورس- زهرا مجتهد: سهام ۹شرکت به ارزش پایه ۷۷میلیارد تومان از سوی سازمان خصوصی سازی عرضه خواهد شد. ابراهیم سلیمانی خوشرو، مدیر واگذاری سهام سازمان خصوصی‌سازی، ضمن بیان مطلب فوق گفت: تعداد ۴۰۰میلیون سهم از سهام شرکت‌های صنایع هوایی ایران، صنایع ماشین‌سازی الکتریکی جوین، داروسازی الحاوی، مشعل‌سازی ایران و توسعه منابع آب خاورمیانه به ارزش ۲۷میلیارد تومان توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه می‌شود. وی افزود: بخشی از سهام این شرکت به صورت سهام ترجیحی واگذار می‌شود و از‌این‌رو کارگران و ایثارگران را نیز شامل می‌شود.

خوشرو، ادامه داد: واگذاری سهام یادشده به صورت مزایده‌ای است و روز بازگشایی پاکت این سهام در تاریخ هشتم آذرماه امسال اعلام شده است.

وی یادآور شد: در کنار واگذاری این شش شرکت سازمان خصوصی‌ اقدام به عرضه سهام بورسی مانند هپکو، تراکتورسازی ایران و موتورسازان تراکتورسازی ایران خواهد کرد. خوشرو اعلام کرد: عرضه شرکت‌های یادشده در بورس از ۲۲ آذرماه امسال آغاز می‌شود. وی ارزش ریالی با نرخ پایه این سهام را مبلغ ۵۰میلیارد تومان و حجم این سهام را ۲۵۴میلیون سهم عنوان کرد.

سرپرست واگذاری سهام سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که موفقیت واگذاری‌های سازمان تاکنون در چه سطحی بوده است، تصریح کرد: سازمان درخصوص عرضه‌ها مشکلی نداشته و موفق بوده است، اما شرایط بازار سرمایه در یکی دو سال اخیر را نیز نباید نادیده گرفت. وی معتقد است که نقدینگی در بازار سرمایه چنانچه به طور مستمر به سمت بورس سرازیر شود، بورس از فصلی بودن خارج شود، به طور قطع در بازارگردانی سهام عرضه شده از سوی سازمان موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

خوشرو گفت: حضور سهامداران حقیقی یا حتی حقوقی‌های خیلی کوچک برای فعالیت در این بازار بسیار موثر است و در جو سالم رشد بازار سهام را به همراه دارد. وی درخصوص وضعیت سهام عرضه شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: تمامی سهم‌های مورد عرضه دارای مشتری هستند و با توجه به گزارش‌های مالی آنها که به صورت شفاف در بازار سهام ارائه می‌شوند، گاهی شاهد این هستیم که مشتری‌ها در شرایط رقابتی با هم قرار می‌گیرند.