ایسنا- با مصوبه‌ شورای‌عالی بورس در خصوص راه‌اندازی شرکت سهامی‌ بورس کالا، امکان معامله کالا‌های قابل پذیرش در یک بورس کالا فراهم خواهد شد. تشکیل کمیته ۳ نفره شرکت بورس کالا

سیدعلی حسینی، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، به تشکیل کمیته‌ای در راستای راه‌اندازی شرکت بورس کالا اشاره کرد و گفت: این کمیته متشکل از دبیران کل سازمان کارگزاران بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی و یکی از اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس است که تاکنون سه جلسه مشترک تشکیل شده است. در جلسه اول برنامه زمان‌بندی به تصویب کمیته رسید. در جلسه دوم به طور عمده مشکلاتی را که فعالان بخش و کارگزاران برای حضور در شرکت به عنوان سهامدار داشتند، مورد بررسی قرار گرفت که یکی از نتایج آن تمدید یک هفته‌ای اعلام درخواست‌ها بود. در جلسه سوم نیز روی تقاضای واصله جمع‌بندی صورت گرفت و در نهایت آمار تقاضای ارسال به دبیرخانه کمیته راه‌اندازی شرکت به این صورت بود که نهاد‌های مالی ۵۴ تقاضا با سرمایه ۲۲‌میلیون تومانی، فعالان صنایع کشاورزی و فلزات ۱۰۰ تقاضا با سرمایه ۳۰۰‌میلیارد تومانی و کارگزاران با ۴۳ تقاضا و سرمایه حدود ۱۵‌میلیارد تومانی، با توجه به این ارقام می‌توان دریافت که استقبال بسیار خوب بوده است.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس درباره تغییر درصد‌هایی که برای هر یک از سهامداران شرکت اختصاص داده شده بود، گفت: درصد‌ها چون مصوب شورای‌عالی بورس است، قابل تغییر نیست، البته بر روی معیار‌های تخصیص سهام برای افراد در گروه‌های منتخب مباحثی مطرح شده که اگر به نتیجه برسیم، این معیار‌ها را ملاک تخصیص سهام قرار خواهیم داد.

راه‌اندازی شرکت بورس کالا تا ۳ ماه آینده

حسینی، در ادامه از راه‌اندازی شرکت سهامی‌ عام بورس کالا در حدود سه ماه آینده خبر داد و افزود: در برنامه تهیه شده که به تصویب کمیته کاری رسیده، حدود سه ماه برای راه‌اندازی شرکت سهامی‌ عام بورس کالا زمانبندی شده است.

وی درباره ورود کالا‌های جدید پس از یکی شدن بورس‌های کالایی توضیح داد: موضوع فعالیتی که برای بورس کالایی در اساسنامه پیش‌بینی خواهد شد، امکان معامله هر نوع کالای قابل پذیرش در این بورس را فراهم خواهد کرد، البته هر کالایی را نمی‌توان در بورس معامله کرد، باید قابلیت پذیرش، استاندارد، نگهداری و کنترل کیفیت را داشته باشد. اگر این معیار‌ها و سایر محور‌ها وجود داشته باشد، هر کالایی در این بورس قابل پذیرش است.

تضمین استقرار بورس کالا

او در پاسخ به مخالفت بورس‌های کالایی نسبت به ادغام اظهار کرد: مخالفت از این حیث بود که شاید پنداشته می‌شد، بازار محصولات کشاورزی با راه‌اندازی شرکت سهامی‌ بورس کالا تا اندازه‌ای به مخاطره بیفتد اما اعتقاد داریم که نه تنها بازار محصولات کشاورزی با راه‌اندازی شرکت‌های بورس کالا به خطر نمی‌افتد بلکه استقرار آن را هم تضمین می‌کند.

به گفته وی، بورس کالا در طول دوره فعالیت خود با وجود تلاش زیادی که مدیران و کارکنان بورس انجام دادند در مرحله سودآوری و اقتصادی چندان مطلوب نبوده است و این موضوع در واقع این هشدار را به ما می‌دهد که شاید این بورس در ادامه فعالیت خود دچار مشکل شود، اما اگر بازار محصولات کشاورزی را در شرکت سهامی‌ عام بورس کالا در کنار بازار سایر محصولات قابل پذیرش فراهم کنیم، به طور قطع این بازار حفظ خواهد شد.

حسینی، در ادامه به امکان افزایش سرمایه شرکت بورس کالا اشاره کرد و گفت: در راه‌اندازی شرکت‌های سهامی‌ عام بورس سرمایه‌ای که مدنظر است حداقل سرمایه‌ای است که برای راه‌اندازی مورد نیاز است، اما هر شرکتی که به تدریج فعالیت آن گسترش پیدا کند و سودآوری لازم را داشته باشد، به طور قطع خود سهامداران می‌توانند نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند.

سرمایه شرکت بورس کالا به ۱۰‌میلیارد تومان محدود نمی‌شود

او در ادامه تاکید کرد: اگر گسترش فعالیت بورس و ارتقای آنها نیازمند استفاده از نرم‌افزار و سیستم‌های خاص باشد، سازمان سعی می‌کند وارد عمل شده و استفاده از نرم‌افزار‌ها را به نوعی به بورس الزام کند. در این مرحله شاید افزایش سرمایه به نوعی با الزام یا پیشنهاد سازمان انجام گیرد، اما به طور طبیعی هر شرکتی برای ادامه فعالیت و گسترش نیاز به افزایش سرمایه خواهد داشت و به طور قطع سرمایه شرکت سهامی‌ عام بورس کالا در حد ۱۰میلیارد تومان محدود نخواهد شد.

حسینی، درباره ورود سیستم‌های جدید برای شرکت بورس کالا گفت: در مقطع فعلی احتیاجی نیست، اما با گسترش بازار نیازمند سیستم‌های جدیدی خواهند بود.

تطبیق شرکت بورس بین‌المللی نفت با قانون جدید

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، راه‌اندازی بورس نفت به صورت جداگانه را مطرح کرد و افزود: کلیه کار‌های مطالعاتی انجام شده است. در حال حاضر شرکت بین‌المللی بورس نفت وجود دارد، بنابراین بحث تطبیق بورس نفت با قانون جدید مطرح است نه راه‌اندازی. همچنین یک هیات اروپایی را دعوت و نظرات آنها را در زمینه بورس نفت گرفته و به نتایجی نیز رسید‌ه‌ایم تا هر چه سریع‌تر شرکت بورس بین‌المللی نفت را با قانون جدید بازار سرمایه تطبیق دهیم.