بازدهی مناسب در بازار سهام

شاخص کل بازار بورس تهران، ماه گذشته،‌ روند صعودی داشته است و جز در مقاطعی که با نوساناتی به سمت پایین مواجه شده است،‌در باقی روزها، به سمت بالا حرکت کرده است. شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس سنای آمریکا، انتظارات سهامداران در بهبود شرایط هسته‌ای و بین‌المللی را با امید همراه کرده است.

سفر لاریجانی به روسیه و انتظار اخبار مساعد از همراهی این کشور با ایران در مذاکرات هسته‌ای، موضوع مثبت دیگری بود که هفته گذشته بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار داد.

همچنین پیشنهاد انگلیس برای مداخله ایران در موضوع عراق، هرچند از سوی آمریکا به شدت رد شد، اما نکته قابل تاملی در وضعیت ایران در مناقشات منطقه‌ای محسوب می‌شود.

اقبال بازار نسبت به تعداد محدودی از شرکت‌های رو به رشد و مناسب بازار طی هفته جاری، گرچه شرایط را برای صعود غیر معقول قیمت‌ها فراهم می‌کند و خرید‌های افراطی را باز هم برای تعدادی از سهام پدید می‌آورد،‌ اما شرایط عمومی مثبت برای کل بازار را فراهم کرده است.

از نظر آتی نگر،‌ همچنان سیاست‌های صبر و بهینه‌کردن سبد سهام،‌ پاسخگوی افرادی است که قصد ماندگاری در بازار بورس تهران را دارند.

پول نقد بهترین سهم موجود در بازار

در شرایط حاضر، ورود به شرکت‌های روی و گروه آهن که در حال معامله شدن هستند، ریسک بالایی دارد و نقطه ورود مناسبی به حساب نمی آید.

برگشت قیمت‌ها برای انجام روند اصلاحی در حرکت قیمت سهم،‌ می‌تواند افرادی را که با قیمت‌های بـــالا وارد ایـــن ســهام شـــده‌اند،

‌متضرر کند.

نقطه ورود مناسب به شرکت‌های گروه پتروشیمی نیز در هفته گذشته تا حدودی از دست رفت و باید منتظر فرصت‌های تازه بود.

در شرایط کنونی، داشتن پول نقد و انتظار کشیدن برای فرصت‌های پیش رو، ‌بهترین اقدام می‌تواند باشد.

با باز شدن نماد شرکت‌های گروه روی،‌که ممکن است در هفته‌های آینده اتفاق بیفتد و انتشار سهام جدید در بازار بورس، امکان وارد شدن به تعدادی از شرکت‌های مناسب که در حال حاضر سهم آنها با صف‌های طولانی، قفل شده است پدید خواهد آمد.

شرکت‌هایی هم که برای اولین بار وارد تالار می‌شوند یا مجددا معاملات خود را آغاز می‌کنند می‌توانند فرصت‌های خوبی برای ورود، به سهامداران جدید بدهند.