از حمایت رییس‌جمهور از بازده بورس تا گزارش البرادعی

گروه بورس - مجید اسکندری: بازار اوراق بهادار کشور در هفته جاری بدون حاشیه نبود، از نگاه یکی از خبرنگاران بورس، پرحاشیه‌ترین رویدادهای هفته جاری به ترتیب زیر است، شاید سلیقه شما متفاوت باشد و حاشیه‌های دیگری را هم سراغ داشته باشد. اما در آنسوی رویدادها، خبرهای پر حاشیه‌ای بود که ما این‌گونه گزارش می‌کنیم. برگزاری مجمع پرحاشیه «پارسیان»

سرانجام در هفته جاری مجمع عمومی پارسیان برگزار شد، فراتر از کیفیت برگزاری مجمع پر سروصدا، شمار قابل توجهی از آرا در اختیار یکی از اعضای سابق هیات مدیره بانک بود که پس از باز شدن صندوق‌ها، ارائه شد.

که در نهایت مورد قبول مجمع واقع نشد و مشخص نشد که چرا وی آرای خود را بعد از بازگشایی صندوق‌ها به صندوق ارائه کرد.

۱۲۰ شرکت در آستانه ورود به تابلوی چهارم

رییس سازمان بورس، در هفته جاری اعلام کرد که در هفته آینده فهرست ۱۲۰ شرکت که وارد تابلوی غیررسمی می‌شوند، اعلام خواهد شد.

باید به انتظار نشست و مشاهده کرد که کدام شرکت‌ها به تابلوی چهارم دعوت خواهند شد. ظاهرا اول قرار نبود این تعداد شرکت وارد محیط غیررسمی بازار شوند، اما پس از آن که شرکت‌های تابلو چهارمی پاسخ قانع‌کننده‌ای به «سازمان» نداده‌اند، به این تابلو گسیل شدند.

حمایت‌ جدی رییس‌جمهور از بازده سرمایه‌گذاری در بورس

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری کشورمان در چهارمین مصاحبه گروهی خود با خبرنگاران در هفته جاری با توجه به بازده ۱۲درصدی سرمایه‌گذاری در بورس طی سال جاری، این میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری را منطقی تلقی کرد و محیط بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری بسیار مطلوب دانست.

همه در انتظار مدیرعامل بورس

با وجود اینکه طی دو سه هفته اخیر اخبار متعددی درباره گمانه‌زنی‌های مربوط به انتخاب مدیرعامل بورس منتشر شد، اما همچنان هفت عضو هیات‌مدیره به همراه «رای جلب‌نظر سازمان بورس» بر سر انتخاب یک فرد جامع و کامل برای مدیرعامل بورس تا هفته جاری به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

به نظر می‌رسد هفته آینده بالاخره انتظار به سر آید و مدیرعامل معرفی شود.براساس اخبار دریافتی دایره انتخاب بورس گسترش یافته و اسامی افراد جدیدی شنیده می‌شود اما وقتی با منابع خبری تماس می‌گیرم، قطعی نمی‌شود.

بازتاب گسترش‌های هسته‌ای

بازار در هفته جاری به شدت سیاسی بود. یعنی از این نظر گزارش‌ها و اخبار بر شاخص تاثیری مستقیمی داشتند، گزارش پیروزی دموکرات‌ها برای بازار سرمایه یک خبر خوب بود و سرمایه‌گذاران یا بهتر بگویم نوسان‌گیران از شکل‌گیری این فضا استفاده کرده‌اند.

در همین حال گزارش البرادعی به وقت تهران در اوایل ساعات کاری روز چهارشنبه منتشر شد. با این وجود سرمایه‌گذاران خبره و پرتجربه به این نتیجه رسیده‌اند که در خیلی از روز‌ها بازار مسیر خود را می‌رود، مسیری که هم جهت با اثر منفی گزارش‌های بد هسته‌ای نیست.

... ناگهان نماد رفت

روز سه‌شنبه هفته گذشته سیستم معاملات تالار بورس به یکباره قفل شد. این در حالی بود که پس از بازگشایی نماد معاملاتی شرکت توسعه معادن روی، سهام این شرکت با ۲۵۰هزار صف فروش همراه شده بود و تعداد یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستور خرید این سهم نیز وارد سیستم معاملاتی شده بود.بسیاری عنوان کرده اند که سیستم هنگ کرده بود.یک سایت بورسی نیز در این زمینه گزارش داد: ساعت ۹ صبح حدود ۸۰۰هزار سهم «کروی» روی ۲درصد منفی دادوستد شد و ساعت ۱۰صبح، نماد یاد شده متوقف شد.

اما در ساعت ۱۰ و ۴۵دقیقه بر روی سیستم معاملاتی کارگزاران پیغام آمد که نماد «کروی» تا چند لحظه دیگر باز می‌شود و کارگزاران می‌توانند دستور‌های خود را اصلاح کنند.

به نوشته «بورس نیوز»، این سایت پس از بازگشایی نماد یاد شده، حدود یک‌میلیون و ۶۰۰هزار خریدار، بر روی درصد منفی و تعداد ۵۷۰هزار سهم نیز فروشنده وجود داشت، اما یک خریدار، خارج از سیستم معاملاتی، به غیر از آن یک‌میلیون و ۵۷۰هزار سهم، این سهام را خریداری کرد. سازمان بورس و شرکت مربوطه هیچ توضیح و تکذیبی درباره خبر این سایت منتشر نکرده‌اند.