فارس - عضو هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار گفت: در مهلت تعیین شده برای مشارکت نهادهای مالی در شرکت بورس کالا ۱۹۷ تقاضا ارسال شده که ارزش این تعداد تقاضا ۳۷۵‌درصد بیش از سرمایه ۱۰‌میلیارد تومانی این شرکت است. سیدعلی حسینی با اشاره به برگزاری سومین جلسه کمیته راه‌اندازی بورس کالا اظهار داشت: آمار تقاضاهای ارسالی به دبیرخانه کمیته راه‌اندازی شرکت بورس کالا حاکی است که نهادهای مالی ۵۴ تقاضا با سرمایه ۲۲‌میلیارد تومانی، فعالان صنایع کشاورزی و فلزات۱۰۰ تقاضا با سرمایه ۳۰۰‌میلیارد تومانی و کارگزاران با ۴۳ تقاضا و سرمایه حدود ۱۵‌میلیارد تومان ارائه کرده‌اند.

وی افزود: براساس سرمایه ۱۰‌میلیارد تومانی شرکت بورس کالا، نهادهای مالی ‌۱۲۰‌درصد، فعالان صنعت ۲۰۰‌درصد و کارگزاران ۵۵‌درصد بیش از سرمایه تعیین شده شرکت تقاضا کرده‌اند که این آمار حکایت از استقبال چشمگیر گروه‌های مختلف از شرکت بورس کالا دارد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اوراق بهادار سازمان بورس ضمن بیان این مطلب که معیارهایی جهت پالایش و تخصیص درخواست‌های ارسال وجود دارد گفت:‌ براساس این معیارها مقرر شده درخواست‌های ارسالی بررسی و سپس به هر یک از گروه‌‌های تخصیص‌های مربوطه داده شود.

حسینی در پاسخ به این سوال که با توجه به حجم درخواست‌های موجود، آیا بهتر نبود سرمایه بیشتری برای تاسیس شرکت بورس کالا در نظر گرفته می‌شد تصریح کرد:...

... اول اینکه درخواست‌ها هنوز پالایش نشده و ممکن است برخی از درخواست‌ها به صورت جداگانه‌ از جانب سه گروه یک مجموعه واحد ارسال شده باشد و دوم اینکه سازمان بورس ملاک‌هایی را برای راه‌اندازی شرکت‌ها در نظر دارد که براساس آن سرمایه شرکت‌ها تعیین می‌شود و در نهایت این شرکت‌ها در مراحل بعد از تاسیس می‌توانند نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند که درخواست افزایش سرمایه نیز با موافقت سازمان مواجه خواهد شد.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس در خاتمه تاکید کرد: کمیته راه‌اندازی شرکت بورس کالا براساس زمان‌بندی‌های تعیین شده نسبت به انجام امور اقدام کرده و امید است ظرف سه ماه آینده این شرکت نیز تاسیس شود.