گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تقویت جریان عرضه سهام در بازار بود. در معاملات دیروز به‌رغم کاهش سطح نگرانی کارشناسان بازار، معامله‌گران عمده به دلیل تردید در مورد احتمال تداوم روند رو به رشد بازار به شناخت سود کوتاه‌مدت با عرضه سهام مورد اقبال بازار پرداختند. این امر به ویژه در نماد تراکتورسازی ایران، بانک پارسیان، سموم علف‌کش و پتروشیمی اصفهان قابل توجه‌تر بود. با توجه به تردید معامله‌گران عمده، به اعتقاد برخی از تحلیلگران انتظار نمی‌رود بازار در هر دوره از رشد، در شرایط کنونی بیش از ۶ تا ۱۰درصد رشد را شاهد باشد که، این مساله باعث تکرار چرخ‌های رشد و رکود در بازار شده است.

در بازار دیروز در گروه معدنی، معاملات توسعه معادن روی نظر کارشناسان بازار را به خود جلب کرد. توقف طولانی‌مدت نماد، رشد قیمت قابل ملاحظه در هنگام بازگشایی و سهام شناور قابل ملاحظه این نماد موجب شد تا صف فروش این سهم پس از یک دوره جمع‌آوری آن - با خرید بیش از ۳میلیون سهم - بار دیگر تشکیل شود. انتظار می‌رود معاملات این نماد تا یکدست شدن سهامداران و حضور سهامداران جدید در ترکیب به همین وضع باشد. گزارش نیمسال اول کمتر از حد انتظار ملی سرب و روی نیز دیروز باعث شد این نماد با صف فروش یک میلیون سهمی مواجه شود.

در گروه ساختمانی، معامله‌گران توجه ویژه‌ای به نوسازی ساختمان تهران دارند. انتظار برای انجام یک معامله عمده دیگر متعاقب معامله عمده روز چهارشنبه از جمله نکات قابل اشاره در این نماد است.

در گروه تجهیزات، تراکتورسازی ایران دیروز با عرضه سنگین ۶/۱میلیون سهمی شاهد درهم شکسته شدن صف خرید این شرکت بود.

در گروه سیمانی سخنان ضدونقیض مسوولان به ویژه در بخش بازرگانی در مورد آزادسازی یا عدم آزادسازی قیمت سیمان جوی از ابهام را پدید آورده است.

در این میان انتظار می‌رود بار دیگر در چند روز آینده تحولاتی در این بخش صورت گیرد که البته به دلیل کثرت وعده‌های عمل نشده و شایعات گذشته انتظار نمی‌رود معامله‌گران پس از انتشار خبرهای قطعی در این زمینه اقدامی را صورت دهند.

در گروه واسطه‌گری مالی، نماد بانک پارسیان روز گذشته برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد. تشدید بحث‌های موافق و مخالف با موضوع برخورد بانک مرکزی با مدیرعامل بانک پارسیان از جمله نکات مهمی است که در چند روز آینده فضای برگزاری مجمع این بانک را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در گروه خودرویی نماد ایران‌خودرو دیزل به‌رغم افت شدید قیمت در هنگام بازگشایی نماد همچنان با فشار فروش سنگین مواجه است. ضعف کلی سهام گروه خودرویی به همراه وضعیت نامشخص بازار خودروهای سنگین از جمله دلایل این عرضه‌های سنگین ارزیابی می‌شود.

در مجموع با توجه به افزایش عرضه‌ها سهام در معاملات دیروز انتظار حصول بازاری ضعیف در چند روز آتی را تقویت کرده است.

در معاملات دیروز شاخص بالغ بر ۸۹/۳ واحد تنزل کرد و حجم معاملات نیز در حد پایین ۲/۱۲میلیارد تومان باقی ماند. از ۱۳۸ نماد مورد دادوستد نیز ۴۸ نماد با رشد قیمت و ۶۰ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.