ایسنا - برای این که بورس پر رونقی را تا پایان امسال داشته باشیم، تمام شرایط فراهم است، تنها مانعی که سرمایه‌گذاران را از انجام معاملات و ورود به بازار باز می‌دارد مسائل سیاسی و فشار‌های شورای امنیت بود که به نظر می‌رسد کاهش پیدا کرده است. نصراله برزنی، عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار، به رایزنی‌هایی برای انتخاب مدیرعامل شرکت بورس اشاره کرد و افزود: اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار به طور غیررسمی‌ از همان هفته اول کار خود را آغاز کرد‌ه‌اند و در حال رایزنی هستند تا مدیرعامل را تعیین و سپس برای تایید نهایی به سازمان بورس معرفی کنند که امیدواریم در این هفته به جواب برسیم. وی به تشکیل گروهی برای تعیین موسسان شرکت بورس کالا اشاره کرد و افزود: فراخوان و ثبت نام جهت مشارکت در تاسیس شرکت بورس کالا داده شده و از کلیه نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، کارگزاران بورس فلزات و کشاورزی و همچنین فعالان حقوقی بخش فلزات و کشاورزی دعوت شده است تا جهت مشارکت در تاسیس شرکت بورس کالا و عضویت در هیات موسسین این شرکت اقدام کنند.

برزنی مخالفت برخی از افراد با ادغام بورس‌های کالایی و این که با استناد به ماده ۵۸ قانون بازار اوراق بهادار که به بورس‌های کالایی اشاره شده این مخالفت‌ها مطرح شده است، گفت: برای یکی شدن ۲ بورس کالا و فلزات مانعی وجود ندارد، زیرا واژه بورس‌های کالایی بدین معنا نیست که نتوان بورس‌ها را یکی کرد. همچنین این امر هیچ گونه منافاتی با قانون بورس بازار اوراق بهادار نخواهد داشت و حتی بورس‌های دیگری را نیز در آینده خواهیم داشت. عضو هیات مدیره بورس فلزات به ورود کالا‌های جدید در بورس‌های کالایی پس از یکی شدن اشاره کرد و گفت: بحث‌های فراوانی صورت گرفته که هم در بخش کشاورزی و هم در بخش فلزات محصولات جدیدی داشته باشیم.

وی عمده‌ترین اتفاقات پس از یکی شدن بورس‌های کالایی را معامله ابزار‌های جدید مالی عنوان کرد و افزود: قراردادی‌های آتی، قرارداد‌های اختیار معاملات، معاملات مجدد، قرارداد‌های سلف، معامله روی شاخص‌های بورس فلزات و کالای کشاورزی از جمله اتفاقاتی است که پس از راه‌اندازی این شرکت به وجود خواهد آمد، همچنین تنوع بخشی به معاملات نیز از جمله عمده‌ترین پیامدها پس از ادغام خواهد بود.

برزنی درباره وضعیت بازار سهام و این که از روز چهارشنبه هفته گذشته وضعیت بهتر شده است، گفت: منفی شدن شاخص در روز گذشته به دلیل بازگشایی نماد تعدادی از شرکت‌ها بود، بنابراین تعدیلات پس از مجمع اتفاق طبیعی برای بازار خواهد بود. همچنین رونق در بازار به دلیل مسائلی است که در انتخابات آمریکا به وجود آمده و نگرانی سرمایه‌گذاران داخلی از فشار‌های آمریکا کاهش یافته است، همین امر موجب خوش بینی در بازار شده است.