راه‌اندازی بورس‌های خصوصی

ایسنا - سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران می‌توانند همان‌گونه که بانک خصوصی تاسیس کردند، بورس خصوصی نیز به ثبت برسانند. دکتر علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در دیدار با سهامداران و مدیران شرکت‌های کرمان گفت: در یک سال گذشته بازار سرمایه وضعیت و روند مطلوبی را داشته که امید است با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، سرمایه‌ها و شرکت‌های بزرگ نیز به بورس بپیوندند تا ارزش بازار سرمایه که کمتر از ۴۰میلیارد دلار بوده به بیش از ۱۰۰میلیارد دلار برسد. اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت مس است که قرار است در آینده نزدیک وارد بورس شود.

او در ادامه تصریح کرد: بر طبق برنامه سوم و چهارم توسعه قرار بود بورس‌ها در استان‌ها نیز تاسیس شوند که این امر تحقق پیدا کرد و شاهد آن هستیم که در اکثر استان‌ها شعب بورس فعال است، ولی باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم بیشتر سرمایه خود را به صورت سهام در آورند و بازار سرمایه رونق پیدا کند که با واگذاری سهام عدالت این امر می‌تواند بیشتر تحقق یابد.

صالح‌آبادی از نظارت بورس بر شرکت‌های سهامی عام خبر داد و افزود: قانونی در دست تهیه است که شرکت‌های سهامی عام قبل از تاسیس از شرکت بورس نیز مجوز دریافت کنند و شرکت‌هایی نیز که از قبل تاسیس شده بودند، به نظارت بورس در آیند تا ترازنامه‌های مالی آنها توسط بورس رسیدگی و به اطلاع مردم و سهامداران این شرکت‌ها برسد.

وی درباره سیستم جدید نرم‌افزاری و الکترونیکی بورس اظهار کرد: سیستمی که از خارج وارد کرده‌ایم در کشور در حال بومی‌سازی است و قرار است با آموزش‌های از قبل داده شده، از اوایل سال آینده در کشور شروع به کار کند و این سیستم می‌تواند معاملات را در روز ۷ برابر افزایش دهد و سرعت خرید سهام را بالا برد و به طور کلی می‌توان گفت انقلابی در عرصه بازار سرمایه و بورس به وجود خواهد آورد.

محمد شریفی، رییس بورس منطقه‌ای کرمان، نیز خاطرنشان کرد: حجم معاملات در بورس کرمان توانسته این بورس را در رتبه چهارم کشور قرار دهد که بورس نیز در حال تلاش است تا فرهنگ سهامداری را در استان رواج دهد و بازار سرمایه رونق پیدا کند.

لیست نهایی شرکت‌های تابلو غیررسمی تا پایان هفته اعلام می‌شود

علی صالح‌آبادی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: لیست نهایی شرکت‌های تابلو غیر رسمی تا پایان هفته اعلام می‌شود.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر هنوز نماینده خود را به‌طور رسمی به سازمان بورس معرفی نکرده است و شایعاتی که در این مورد در بازار رواج یافته، صحت ندارد.

این در حالی است که ظاهرا سرمایه‌گذاری غدیر از معرفی شافعی منصرف شده و احتمالا طی روز‌های آینده فرد دیگری را معرفی خواهد کرد و در حال حاضر نیز حجت‌‌ا... صیدی به نمایندگی از سرمایه‌گذاری غدیر در جلسات هیات‌مدیره شرکت بورس شرکت می‌کند.

صالح آبادی همچنین در مورد وضعیت شرکت‌های تابلو چهارم گفت: فهرست نهایی شرکت‌های تابلو چهارم تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد و تکلیف بسیاری از شرکت‌ها معلوم می‌شود.