خوانندگان «دنیای اقتصاد» برای نخستین مرتبه وضعیت خرید و فروش سهامداران عمده شرکت‌ها را از امروز در این روزنامه بخوانند. خبرنگاران گروه بورس روزنامه از امروز اقدام به انتشار جدول خرید و فروش بزرگان کرده‌اند که در این جدول خرید و فروش سهامداران عمده بالای یک‌درصد هر روز در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد. برای اولین مرتبه با هدف دسترسی یکسان سهامداران

جدول خرید و فروش بزرگان منتشر شد

گروه بورس- محسن ایلچی: خوانندگان «دنیای اقتصاد» برای نخستین مرتبه وضعیت خرید و فروش سهامداران عمده شرکت‌ها را از امروز در این روزنامه بخوانند.

بر هیچ کس پوشیده نیست که سهامداران حقیقی و جزء در موقعیت نابرابری به منظور دریافت و دسترسی اطلاعات بازار قرار دارند، سازمان بورس اوراق بهادار طی یکسال اخیر تلاش‌های جدی برای توزیع یکسان اطلاعات داشته است.

اعمال مقررات بر شرکت‌ها جهت انتشار صورت‌های مالی شفاف، انتشار اطلاعات مالی شرکت‌ها، جلوگیری از فعالیت نمادها تا زمان انتشار اطلاعات شفاف، تلاش برای بهبود سامانه‌ها و سایت‌های اینترنتی سازمان، افزایش میزان اطلاع‌رسانی و... بخشی از تدابیر سازمان جهت انتشار یکسان یا برقراری عدالت اطلاعاتی میان سهامداران است.به منظور همراهی سیاست کلان بازار سرمایه، بخش عمده‌ای از مسوولیت اطلاع‌رسانی و توزیع اطلاعات شرکت‌ها با همیاری و کمک شرکت‌ها بر عهده رسانه‌ها از جمله روزنامه دنیای اقتصاد است.به نظر می‌رسد که بازار سرمایه کشور بعد از گذشت ۴۰ سال، هم‌اکنون به سطحی رسیده است که وضعیت خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی بالای یک‌درصد منتشر شود و معامله گران، تبعیت کورکورانه ای از جو «شایعه محور»بازار نداشته باشند. در این مسیر خبرنگاران گروه بورس روزنامه اقدام به انتشار جدول خرید و فروش بزرگان کرده اند. در این جدول خرید و فروش سهامداران عمده بالای یک‌درصد هر روز در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.به دلیل کمبود فضا، گروه بورس در هر روز اقدام به انتشار خرید و فروش سهام حداکثر، ۵۰ شرکت بورس می‌کند. انتخاب این شرکت‌ها نیز از میان پربیننده‌ترین و پرمعامله‌ترین نمادها و شرکت‌هایی که بر روی آ‌نها معاملات عمده انجام شده است، صورت می‌گیرد.

همچنین به دلیل فرصت تخصیص سهام به کد خریداران تا ساعت ۱۸ هر روز، در عمل به روزرسانی اطلاعات سهامداران توسط سازمان بورس در روز بعد از معاملات اعمال می‌شود و با توجه به چاپ جداول در روز بعد، این جدول با سه روز تاخیر معاملاتی در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد. از طرف دیگر با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات سهامداران کمتر از یک درصد، در زمانی‌که نام سهامداری برای اولین بار به عنوان سهامدار عمده هر شرکت منتشر می‌شود، فرض می‌شود که کل این تعداد سهام در روز قبل خریداری شده است و زمانی‌که نام سهامداری از فهرست سهامداران عمده حذف می‌شود، فرض بر این است که این سهامدار به‌طور کل سهام خود را به فروش رسانده است.

این جداول به طور همزمان در سایت رسمی شرکت خدمات بورس تهران نیز قابل دسترس سهامداران است، با این همه، درجه توسعه‌یافتگی بازار کشور در همین سطح است. در بسیاری از بازارهای جهانی حتی نام شخصی دارنده اطلاعات نهایی و وضعیت خرید و فروش مدیران شرکت‌ها نیز روی سامانه بورس‌ها منتشر می‌شود.

در همین سطح نیز حرکت دنیای اقتصاد در جهت کمک به شفاف شدن بازار و ارائه خدمات بیشتر روزنامه به خوانندگان یا سرمایه‌های اجتماعی‌مان است.

جدول مزبور را در صفحه سهامداران عمده بخوانید.