آثار بازگشایی 17 نماد در بورس
گروه بورس- پیش‌بینی می‌شد که امروز و فردا نماد بسیاری از شرکت‌ها که سهامداران و معامله‌گران برای بازگشایی آن حتی برابر دفتر مقامات سازمان بورس مراجعه کرده‌اند و کانون سهامداران حقیقی برای رفع این مشکل به مقامات ارشد کشور نامه سرگشاده ارسال کرده‌اند، بازگشایی شود.

این اتفاق دیروز افتاد، قبل از این که کار به استفتا از مراجع برسد. قانون سهامداران حقیقی پیش از این تهدید کرده بود که برای بازگشایی ۵۰ نماد، از مراجع استفتا می‌کند. به گزارش خبرنگار ما، دیروز در شرایطی که فضای بازار متاثر از بازتاب انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، به دستگیری قدرت از سوی دموکرات‌ها در مجلسین و تاثیر آن بر دیپلماسی دو کشور ایران و آمریکا بود، سازمان بورس تصمیم به بازگشایی نماد ۱۷ شرکت گرفت.
بار دیگر «سناریوی بازگشایی نمادها در یک روز خوب تکرار شد.» روز خوب یعنی فضای خوب و فضای خوب همانند یک بالشتک و ضربه‌گیر از افت شاخص‌ها جلوگیری می‌کند با این حال در بازار نقل و حدیث‌های متفاوتی است، بازگشایی ده‌ها نماد که نه شرکت‌ها پاسخگوی سهامداران هستند و نه سازمان، مشکل امروز بازار سرمایه کشور است. بسیاری از شرکت‌ها که دیروز نمادشان بازگشایی شد، جزو فهرست 50 شرکتی نیستند که سهامداران حقیقی در انتظار بازگشایی آن هستند. هر چند که در میان آنها شرکت‌های بزرگی است. دو سه سالی است که شاخص بورس تهران سیاسی شده است و این «آمپر اقتصادی» سنجه‌ای برای تاثیر سیاست بر اقتصاد است. تحلیل همیشگی که در روزهای بعد از بازگشایی نمادها وجود دارد، این است که این اقدام سازمان منجر به روان شدن بازار‌ و نقدشوندگی 17 نماد در بازار شد. با این حال هنوز سازمان با مشکل بازگشایی ده‌ها نماد دست و پنجه نرم می‌کند. جدای از ترفند تابلوی چهارم که بر سر کارایی نقدهایی وجود دارد و تصمیم، آغاز فعالیت نمادها با دعای خیر فعالان تالار روبه‌رو شده است، در مجموع بازگشایی 17 نماد، باعث افت 3/13چند واحدی شاخص کل شد، اما بازده نقدی و قیمت بازار دیروز 7/222 واحد رشد کرد. نمایه خبر که در کل وضعیت و موقعیت 17 نماد بازار را نشان می‌دهد، از نظرتان می‌گذرد.