ایسنا- آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام هفته آینده در کمیته مربوطه بورس، نهایی و به وزارت امور‌اقتصادی و دارایی تقدیم می‌شود. هوشنگ نادریان، رییس سازمان حسابرسی ایران، با اشاره به اینکه قرار بود تا پایان دو هفته گذشته آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی به وزارت امور‌اقتصادی و دارایی تقدیم شود، اما به دلایلی تقدیم نشد، تاکید کرد: طبق آخرین اطلاعات اخذ شده تمامی‌ نظرات لازم روی این آیین‌نامه جمع‌آوری نشده است.

به گفته او، در هفته آینده جلساتی در کمیته مربوطه برای بررسی این نظرسنجی‌ها صورت خواهد گرفت، به نظر می‌رسد تا پایان هفته آینده این آیین‌نامه به وزارت امور‌اقتصادی و دارایی تقدیم شود.

وی در پاسخ به این سوال که در محافل نظارتی مطرح شده است که برای امر نظارت بر شرکت‌ها و فعالیت‌های مالی نیازی به وجود سازمان حسابرسی نیست و وظایف این سازمان از طریق دیوان محاسبات اداری نیز قابل انجام است، آیا چنین امری صحیح است؟ توضیح داد: این نظریه اشکال اساسی دارد چرا که یکسری وظایفی بر عهده سازمان حسابرسی است که دستگاه دیگری قادر به انجام آن نیست.

او ادامه داد: طبق قانون تجارت تمامی‌ شرکت‌ها اعم از دولتی و عمومی‌ باید بازرس قانونی داشته باشند که گزارش‌های آنها را به مجمع عمومی‌ ارائه دهد، چرا که اگر مجمع عمومی‌ بدون قرائت گزارش بازرس قانونی تشکیل شود باطل است، بنابراین هیچ یک از دستگاه‌های نظارتی دیگر قادر به ایفای نقش بازرس قانونی شرکت‌ها نیستند.

نادریان با اشاره به اینکه حسابرسی‌های ایران طبق استاندارد‌های داخلی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: استاندارد‌های حسابرسی ایران با استاندارد‌های بین‌المللی نیز منطبق است، این نوع حسابرسی را نیز هیچ‌کدام از این دستگاه‌های نظارتی انجام نمی‌دهند، علاوه بر این وظایف دیگری از جمله تدوین استانداردهای حسابداری و حسابرسی، آموزش نیروی انسانی و انجام تحقیقات بر عهده این سازمان است بدین‌ ترتیب منحل شدن این سازمان با واقعیت منطبق نیست.